Bloggen | Reco

3 anledningar till varför negativa omdömen är bra

Skriven av Jonathan | 2017-sep-15 14:39:46

När du aktivt arbetar med att samla in omdömen från alla dina kunder går det snabbt att komma upp i en stor mängd. Då är det nästan alltid någon eller några kunder som har varit lite mindre nöjda. Det är självklart inte kul att få negativa omdömen men misströsta inte, med de negativa omdömena följer en positiv effekt.  

1. Superviktig feedback
Om det är någon som skriver negativa saker om ditt företag är det bättre att du får ta del av informationen än att det skrivs på forum du inte har någon uppsikt över. Genom att dessutom ta till dig av kritiken i inläggen får du faktiskt reda på vad dina kunder tycker. Detta ger dig möjligheten att förändra hur du arbetar för att göra fler av dina kunder nöjda i fortsättningen.

Jonas Nordenmark, VD på Örgryte Städ säger att rekommendationer hjälper dem att kvalitetssäkra sin verksamhet och samtidigt attrahera nya kunder.

2. Chans att vända kunderna
När någon skriver ett negativt omdöme får du chansen att rädda situationen. Lyssna på kundens kritik, be om ursäkt och hjälp kunden att lösa problemet. 95% av alla missnöjda kunder kommer att återvända till dig som kund så länge du löser deras problem på ett tillräckligt bra sätt.

När du väl lyckas vända en kund så att de blir nöjda kommer de fungera som ambassadörer för hela ditt företag. Därmed kommer de kunna rekommendera dig vidare till fler potentiella kunder.

3. Stärker trovärdigheten för dina positiva omdömen
Några negativa omdömen stärker faktiskt trovärdigheten för allt positivt som står skrivet om ditt företag. 68% litar mer på ditt företag om de kan läsa både positiva och negativa omdömen och 30% misstänker censur om det enbart finns positiva omdömen.

– Vi är så vana att läsa omdömen om företag idag att några negativa omdömen bara höjer trovärdigheten för det positiva som står skrivet, säger Bambi Silvendoin, Reco.se

Apex Elinstallationer låter sina tidigare kunder berätta för andra varför det är en bra idé att välja just dem. När företaget tidigare enbart hade positiva omdömen vann de 70% av sina offerter. När de nu fått in ännu fler omdömen och däribland ett negativt omdöme vinner de hela 90% av offerterna de skickar ut. De har alltså ökat antalet nya kunder efter att de fått ett negativt omdöme på sin profil.