5 säkra sätt att få nya kunder på
Det finns tusentals företag att välja bland, varför vända sig till just ditt?
Vi människor älskar att bli accepterade av våra medmänniskor. När vi står inför ett svårt val tar vi därför gärna hänsyn till andra människors åsikter för att vara säkra på att vi gör rätt, och får den bekräftelse vi söker.
Genom att arbeta med social proof kan du på egen hand göra väldigt mycket för att dina potentiella kunder ska välja ditt företag, istället för dina konkurrenter.
Här listar jag 5 olika sätt att arbeta med social proof för att påverka dina kunder så att de väljer ditt företag.
1. Skapa case
När du bygger ett case utgår du från någon av dina nuvarande kunder för att presentera varför de använder sig av den produkt eller tjänst ditt företag erbjuder. Gör en intervju där du använder dig av så mycket data du kan. Se sedan till att göra en analys där du besvarar frågor såsom:
- Varför din kund har valt just er produkt/tjänst.
- Hur de använder sig av den.
- Vilka resultat de uppnått efter att de började använda sig av den.
Den här typen av social proof är framför allt effektiv för B2B.
2. Trovärdiga omdömen från en tredje part
Låt en tredje part stå för insamlingen av omdömen för ditt företag. På så sätt ser du till att dina kunder alltid blir tillfrågade att skriva om sin upplevelse med er. Det leder till att en objektiv och trovärdig bild av ditt företag visas upp för potentiella kunder, vilket i sin tur gör det tryggt att välja er.
Att jobba proaktivt med omdömen behöver inte ta dig mer än 15 minuter i kvartalet. Det leder till högre trovärdighet och fler nya kunder som kanske annars hade valt att gå till en konkurrent istället.
Här kan du läsa om skillnaden mellan Reco.se, Google Reviews och Facebook reviews.
Så här gör Verisure för att visa upp sina omdömen.
3. Sociala medier
Håll koll och spara allt dina kunder säger om ditt företag på sociala medier såsom Facebook eller Twitter. Det kan vara extra smidigt att använda sig av sociala medier när man anordnar en konferens eller liknande för att visa upp att andra pratar om konferensen, exempelvis genom att skapa en egen hashtag.
Salong Wauge jobbar med social proof på sin hemsida.
4. Logotyper som bygger trovärdighet.
Använd logotyper som visar på god ekonomi, att du är certifierad inom relevanta områden eller att du har hög kundnöjdhet. Detta skapar större trygghet för potentiella kunder. Kombinera gärna även logotyper med omdömen.
Riddermark bil visar upp logotyper på sin hemsida.
Fenix begravningsbyrå väljer att visa upp att de har hög kundnöjdhet år efter år, tillsammans med vad kunderna faktiskt skrivit.
5. Visa upp siffror
Hur många kunder har du hjälpt tills idag? Hur många har bokat tid den senaste timmen? Hur många andra tittar på det här just nu? Kombinera gärna även den här typen av social proof med omdömen.
Exempelvis:
Jag har inte bara hjälpt X antal kunder, här är vad de faktiskt tyckte också.
Fastighetsbyrån visar upp vad sina nöjda kunder tycker.