Starta 60 dagar kostnadsfritt

93% litar inte på svenska varumärken

Konsumenterna letar inte efter perfektion, de letar efter ett företag de kan lita på. Det är endast 7 procent som litar på svenska varumärken. Det är inte bara skrämmande, det är även en stark indikation på att din strävan efter att kunderna ska känna lojalitet och trovärdighet gentemot ditt varumärke bör vara en av dina högsta prioriteringar.

shutterstock_374325085.jpg

Definition av trovärdighet:

[Trovärdighet är till den grad osäkerhet kan absorberas.]

För ditt företag innebär detta i praktiken att konsumenterna ska känna sig så trygga med ditt företag att de väljer att genomföra en transaktion. Du ska helt enkelt ta bort alla tvivel som en potentiell kund eventuellt känner.

Det finns många teorier och studier kring omdömen och vilken effekt de har på människor och deras tillit gentemot företag. Enligt en studie som pr-byrån Cohn & Wolf genomfört framgår att 93 procent inte litar på svenska varumärken.

Econsultancy har genomfört en annan studie som pekar på att omdömen från tidigare kunder är nästan 12 gånger mer trovärdiga än den information som kommer direkt från företagen.  

Hur ska du som företagare göra för att öka din trovärdighet?  
Ett bra sätt att öka sin trovärdighet på är att samla in och visa upp omdömen från tidigare kunder. 37 procent går nämligen direkt till en rekommendationssajt för att hitta och läsa omdömen. 

  • 63 procent använder sökmotorer för att hitta omdömen på nätet.
  • 73 procent litar inte på omdömen som är äldre än 3 månader.
  • 68 procent litar mer på sajter som har både positiva och negativa omdömen.
  • 95 procent kommer återvända som kund om du löser deras problem.
  • 30 procent misstänker censur eller att omdömen är fejkade om ett företag inte har några negativa omdömen.
  • Beslutsfattare är 4 gånger mer troliga att köpa om de får tips från en vän.
  • 65 procent av alla nya kunder kommer på rekommendation.

Egentligen är det ganska logiskt.

Var ärlig och transparent, samla in omdömen som visar upp en trovärdig bild av ditt företag. När du samlar in omdömen ska du göra det med kontinuitet så att det regelbundet kommer in fräscha omdömen. Se till att besvara de omdömen som skrivs (glöm inte heller bort att lösa kundens bekymmer) och kom ihåg att det är rimligt att ha några missnöjda kunder.

På så sätt låter ni era nöjda kunder berätta för andra varför de ska välja just er och ni kommer att:  

  • Öka er försäljning
  • Ge trygghet till potentiella kunder
  • Förbättra er verksamhet
  • Öka effekten av annan marknadsföring

Källor:  
https://www.dagensmedia.se/marknadsforing/trender/svenskarna-litar-inte-pa-varumarken-6878231
https://www.brightlocal.com/learn/local-consumer-review-survey/#6
https://www.brightlocal.com/learn/local-consumer-review-survey/
https://econsultancy.com/blog/9366-ecommerce-consumer-reviews-why-you-need-them-and-how-to-use-them/
http://www.peopleclaim.com/blog/index.php/the-review-of-ratings/
https://blog.hubspot.com/marketing/social-selling-increase-revenue-productivity?utm_campaign=blog-rss-emails&utm_source=hs_email&utm_medium=email&utm_content=24947594#sm.00000curty6n57f9bqxd3ht4h38gj
https://www.brightlocal.com/learn/local-consumer-review-survey/

 

Kom igång med kundomdömen  Du får möjlighet att prova helt kostnadsfritt under 60 dagar Starta här

Senaste inlägg

Visa alla
JF Måleriteam: Framgångsrikt måleriföretag i Stockholm bygger förtroende med Reco
Intervju med Mario Puga, grundare av Eter Ekonomi: En lyckad satsning med omdömen