Därför fuskar företag med omdömen
Allt oftare ertappar vi företag som försöker fuska sig till bra omdömen. Anledningen? Företag som visar upp omdömen från tidigare kunder, får fler nya kunder. De företag som inte har jobbat med att samla in kundomdömen tidigare förstår nu att de förlorar affärer, varje dag.
Företag som ännu inte har några omdömen tror att de kan ta genvägen genom att fuska sig till ett högt betyg, och på så sätt lura potentiella kunder att de har massor av nöjda kunder sedan tidigare. Ett fult knep som inte fungerar.
Det finns flera sajter där man kan lämna anonyma omdömen. Problemet är bara att när vem som helst kan skriva ett omdöme, helt anonymt och utan att ha varit kund, finns ingen trovärdighet kvar. Vilket också leder till att det inte finns något att vinna på dessa sidor.
Företag som ständigt förlorar affärer börjar nu agera i desperation genom att fuska sig till bra betyg på andra sajter också. Inte bara på de sajter där man tillåts vara anonym. Någonting vi på Reco.se ser allvarligt på.
På Reco.se krävs det att du har ett bekräftat konto för att skriva omdömen. Ändå upptäcker vi allt oftare företag som lägger ner mycket tid på att (försöka) fuska sig till ett bra betyg. Givetvis raderas alla fejkade omdömen och företagen tilldelas en skarp varning. Vissa företag är avstängda från att ta emot omdömen på obestämd tid. En minst sagt jobbig situation för dessa företag då 9 av 10 potentiella kunder läser omdömen om företag för att ta reda på om de är bra, eller inte.
Hur skulle du själv reagera om du såg att ett företag du ska anlita har fuskat sig till bra omdömen? Skulle du känna dig trygg?
Att som företag fuska sig till ett bra betyg genom fejkade kundomdömen är inte bara tidskrävande, det blir också pinsamt och dyrt när potentiella kunder får reda på att de blir lurade. Lägg istället energin på att ta hand om de kunder ni har, för visst är de flesta av dina kunder ändå nöjda? Ta vara på det, samla in omdömen och låt dina tidigare kunder berätta för andra varför ni är ett bra företag.