Dina recensioner kan vara din viktigaste tillgång
I det här inlägget vill jag försöka hjälpa dig att förstå hur recensioner online påverkar andra potentiella kunder i deras köp. Har du undvikit ämnet tidigare tror jag att du kommer att öppna ögonen när du förstår hur dina potentiella kunder agerar (eller inte agerar) efter att de tagit del av recensioner om ditt företag online.
Frågan är vilken påverkan dina betyg och recensioner har på potentiella kunders köpbeteende.
Ditt företags rykte online håller snabbt på att bli din viktigaste tillgång, såvida du hanterar det rätt. Idag dyker företagets betyg (oftast) upp direkt när man söker på Google. Potentiella kunder kan inte undvika att exponeras för de betyg och recensioner som finns om företaget på nätet, oavsett om det är bra eller dåliga.
BrightLocal har genomfört en undersökning där de frågat 1000 amerikaner i syfte att förstå hur de läser och använder recensioner online.
Konsumenter ser recensioner online varje gång de Googlar.
Potentiella kunder börjar oftast med att leta efter företag på internet. Hela 88 procent läser recensioner innan de väljer att anlita ett företag. Många företag har därför förstått vikten av att optimera sina recensioner.
Idag visar Google upp recensioner och betyg i flera olika sökresultat. Dels i Google My Business men även direkt under företags egen länk i resultatlistan. Nyligen har de även börjat visa upp recensioner från tredjeparts sajter såsom Reco.se. De betygen syns både i resultatlistan och i Google My Business.
Hur påverkar recensionerna människors köpbeteende?
Vi på Reco.se har gjort en egen undersökning i samarbete med Dagens Industri. Enligt den tycker konsumenterna att de viktigaste branscherna att få recensioner inom är;
- Hantverkare
- Restauranger
- Bilverkstäder
Andra branscher som hamnar högt efter dessa är:
- Elektriker
- Skönhetssalonger
- Bilhandlare
- Frisörer
- Mäklare
- Trafikskolor
- Städfirmor
Dessa resultat stämmer väl överens med vad BrightLocal kom fram till i sin undersökning. På Reco märker vi dessutom att det är helt avgörande att aktivt samla in recensioner i samtliga branscher där man får nya kunder på rekommendation.
Konsumenterna bildar sig idag snabbt en uppfattning om ditt företag, 68% bildar sig en uppfattning efter att de läst 6 recensioner och nästan 9 av 10 bestämmer sig för om de kan lita på dig efter att de har läst upp till 10 recensioner.
Slutsatsen som du säkert redan har kommit fram till är att det är viktigt att ha en strategi för hur du proaktivt ska kunna samla in recensioner från dina kunder för att visa upp en rättvis bild av ditt företag.
Vad tycker konsumenten är viktigast när de tar del av recensioner?
Undersökning från BrightLocal gav även svar på vad konsumenterna bedömer som viktigast när de läser recensioner. Resultatet tyder på flera punkter:
- Helhetsbetyget
- Känslan av recensionerna
- Antal recensioner
- Relevans (när i tiden de skrevs)
- Hur detaljerade recensionerna är
- Om och hur företaget har besvarat recensionerna.
För att lyckas uppfylla tillräckligt många av punkterna ovan är det bra att ha en strategi för hur man aktivt samlar in rekommendationer och att du faktiskt besvarar de recensioner som skrivs. Framför allt viktigt är det att besvara de negativa recensionerna.
På så sätt visar du potentiella kunder att du genuint bryr dig om din kunds bekymmer. De kommer då värdesätta ditt professionella bemötande. De negativa recensionerna kommer dessutom bidra till ett ökat förtroende för allt det positiva som skrivits om företaget. Med rätt verktyg och tillvägagångssätt kan du enkelt dra nytta av alla recensioner i syfte att:
- Öka försäljningen (Genom att visa upp recensioner på sökmotorerna samt när kunden står inför beslut)
- Ge trygghet till potentiella kunder (Genom att visa att du blir bedömd offentligt från tidigare kunder)
- Förbättra er verksamhet (Genom att ta del av feedback och utvecklas utifrån den)
- Öka effekten av annan marknadsföring (Genom att lyfta dina recensioner för att öka din trovärdighet)
Förutom att synas med dina betyg och recensioner på sökmotorerna kan du använda recensioner i extern marknadsföring genom att lyfta det dina nöjda kunder faktiskt säger om er i exempelvis utskick, nyhetsbrev, reklam eller direkt på er egen sajt. Här är det egentligen bara kreativiteten som sätter gränserna.
Vad är nästa steg efter att man har läst positiva recensioner?
54 procent av de som läst positiva recensioner om ditt företag kommer att besöka din hemsida i nästa klick. Det betyder att det är viktigt att ha en lättnavigerad och mobilanpassad hemsida. När de väl är där bör du visa upp recensionerna på de sidor där konsumenterna står nära ett köp, exempelvis på en kontaktsida eller i närheten av formulär.
Är du intresserad av att lära dig mer om digitala recensioner? Klicka på länken och hämta din kopia av vår gratis e-bok där vi går igenom verktygen för hur du ska hålla ordning på dina recensioner online.
Källa: http://searchengineland.com/70-consumers-will-leave-review-business-asked-262802