Bloggen | Reco

Så får du fler kunder på rekommendation

Skriven av Jonathan | 2018-maj-29 09:25:42

97 procent väljer företag baserat på omdömen från tidigare kunder. Kan du inte tillhandahålla dina besökare med den information de söker riskerar du att skicka dem rakt i gapet på någon av dina konkurrenter. I den här artikeln får du tips på hur du gör ditt företag till det mest attraktiva alternativet för potentiella kunder.

Har du nöjda kunder har du säkert varit med om att du ibland får nya kunder på rekommendation av dina befintliga kunder. Härlig känsla eller hur?

Tänk dig om du på samma sätt också skulle kunna påverka alla de som besöker din hemsida.

Personliga och relevanta omdömen
När du får en personlig rekommendation från en vän får du den verkliga bilden av kundupplevelsen. Det är en person du känner vilket gör att du upplever rekommendationen som genuin och utan några dolda intentioner.

När många kunder, kontinuerligt och med egna ord beskriver sin personliga upplevelse online uppstår en liknande effekt.

 

 

Dessa omdömen gör att dina potentiella kunder väljer ditt företag framför dina konkurrenter. För att maximera effekten av dina omdömen gäller det att du använder dina omdömen där du har möjlighet att påverka dina kunder, exempelvis:

  • På din hemsida. Visa alltid omdömen på de platser där kunderna står inför beslut. På startsidan, i kassan, eller kanske vid ett kontaktformulär.

  • Använd omdömen i digital annonsering för att öka konverteringen.
  • I tryckt marknadsföring för att öka effekten.
  • I offerter och annat säljmaterial för att helt enkelt sälja mer.

 

Omdömen – SEO guld
Relevanta omdömen från dina kunder visar sökmotorerna att din sajt är aktiv. Inte bara genom att du pratar med dina kunder, utan även genom att de pratar med dig och om dig. Det ger ett SEO-värde som är svårt att uppnå genom någon annan marknadsföringsmetod.

Eftersom du kontinuerligt får in omdömen från dina kunder, visar du dina kunder att din sajt alltid är uppdaterad och aktuell, men även Google märker detta vilket i sin tur gör att dina omdömen syns även där och din sida rankar bättre.

När dina omdömen syns i sökresultaten på Google och din sajt rankar bättre ökar antalet besökare till din sajt, dessutom ger det goda förutsättningar för att fler besökare konverterar till kunder.

 


 

Fenix Begravningsbyrå genomförde ett A/B-test där de såg en konverteringsökning med hela 29% när de visade upp omdömen på sina startsida jämfört med när de inte gjorde det.

Besökarna känner sig helt enkelt tryggare när de ser att tidigare kunder varit nöjda med sin upplevelse.