Allt fler konsumenter väljer företag baserat på kundomdömen
-
86% av dina potentiella kunder läser omdömen om företag regelbundet
-
91% litar på digitala omdömen lika mycket som på rekommendation från en vän
-
89% läser företagens svar när de väljer företag
-
78% vänder sig direkt till företaget efter att de läst omdömen
-
40% tar endast hänsyn till omdömen skrivna inom 2 veckor
Att kundomdömen är en kraftfull marknadsföringsmetod är ingenting nytt. Rekommendationer från vänner och bekanta har sedan länge varit den mest lyckade formen av marknadsföring. Skillnaden från förr är att dessa rekommendationer idag syns online, tillgängligt för alla.
Den senaste undersökningen från Bright Local - Local Consumer Review Survey 2018 - avslöjar att 27% av dina potentiella kunder söker efter företag online dagligen. Det innebär en dubblering sedan förra året. Idag är det totalt 86% av alla konsumenter som läser omdömen om företag regelbundet (95% i åldrarna 18-34 år).
91% litar på omdömen online lika mycket som på rekommendationer från en vän.
Statistiken talar för sig själv. Vikten av att samla in och visa upp omdömen från dina kunder online fortsätter öka för varje år, sedan förra året har antalet människor som söker efter företag på veckobasis ökat med hela 41%.
Dessutom tar 40% av konsumenterna endast hänsyn till omdömen skrivna under de senaste 2 veckorna. Utmaningen för dig som företagare blir därför tydligare än någonsin.
Du måste aktivt se till att du alltid har aktuella omdömen från dina kunder.
Boka en gratis rådgivning för att ta reda på hur du kan samla in aktuella omdömen
89% läser företagens svar när de väljer företag
Det blir allt viktigare att svara på de omdömen som skrivs. Hela 89% av alla konsumenter läser företagens svar för att skapa sig en bild av hur bra företaget är.
Vanligt att man tar köpbeslut direkt efter man läst omdömen.
När dina potentiella kunder läser omdömen är nästa steg att vända sig direkt till ditt företag. I alla fall för 78% av dem, i jämförelse med förra årets statistik på 64%.
Recensioner är nu en naturlig och helt avgörande faktor för att konsumenten ska vilja ta ett köpbeslut direkt.
Att ha många omdömen är inte bara en fantastisk marknadsföringsmetod. Det är ett verktyg för att öka din konvertering. Det visar att ditt företag är trovärdigt, ett sätt att få nya kunder på och en viktig del av hur du rankar i sökmotorer. Enligt Moz är uppskattningsvis 13% av Googles rankningsfaktorer relaterade till omdömen.
Sammanfattningsvis:
År efter år blir kundomdömen viktigare och viktigare. Majoriteten av alla dina potentiella kunder läser digitala omdömen för att ta reda på om ditt företag är att lita på. Antalet människor som söker efter företag dagligen har dessutom fördubblats sedan förra året.
Sedan förra året har vikten av aktuella omdömen ökat markant. 40% tar endast hänsyn till omdömen skrivna inom 2 veckor.
Statistiken talar sitt tydliga språk. Du måste ha en strategi för att samla in omdömen löpande från dina kunder, det är en fördel att besvara de omdömen som skrivs, och du bör alltid se till att visa upp dina omdömen för potentiella kunder när de står inför ett köp.
Önskar du en gratis rådgivning för hur ditt företag ska ta ett grepp om era kundomdömen?
Maila till jonathan@reco.se för att boka en tid.