Förstår du också att det är viktigt med omdömen när du ser det hos dina konkurrenter eller när du googlar ditt eget varumärke?
Omdömen blir allt viktigare, idag är det 97 procent som läser omdömen på internet. Med det sagt tänkte jag gå igenom skillnaderna mellan Google Reviews och omdömen på Reco.se, inte minst för dig som företagare.
Hur fungerar Google Reviews?
Omdömen på Google visar vad folk i allmänhet, inte nödvändigtvis kunder, tycker om ditt företag, vilket såklart är bra för dig själv och dina blivande kunder.
Det finns två vägar att ta för att lämna ett omdöme via Google.
Båda alternativen kräver att personen skapar ett konto på Google och att de är inloggade.
Hur fungerar omdömen med Reco.se?
Hos Reco.se får du hjälp med insamling av rekommendationer från verifierade kunder. När kunderna lämnar ett omdöme genom ett av Recos utskick skapas automatiskt en användare.
Till skillnad från Google behöver dina kunder inte aktivt söka upp ditt företag för att lämna en recension. Istället jobbar Reco.se proaktivt och dedikerat med att påminna dina kunder för att berätta om sin upplevelse, detta leder till en svarsfrekvens på ca 20 procent.
Så ser det ut när man googlar varumärket
När du googlar ditt varumärke syns omdömen från både Google och Reco.se i träffbilden. Genom ett proaktivt tillvägagångssätt kan du samla in betydligt fler omdömen jämfört med ett reaktivt. I exemplet nedan har företaget 8 recensioner på Google, och 1005 omdömen på Reco.se, ett resultat av att arbeta proaktivt med omdömen.
Likheterna mellan omdömen på Reco.se och Google reviews
Det främsta likheterna är att man enkelt kan svara på omdömen när man är inloggad. Det fungerar på liknande sätt både hos Google som på Reco.se.
Vilka skillnader finns det då?
I bilden nedan har vi samlat de främsta skillnaderna mellan Google reviews och omdömen genom Reco.se.