Omdömen på internet; Så viktigt är det och så blir du av med trollen
Idag lurar det troll i varje hörn av internet. Det har bidragit till att besökare är mer källkritiska än någonsin när det kommer till informationen de tar del av. I det här inlägget lär du dig hur viktigt det är med riktiga omdömen och hur du blir av med trollen.
År 2016 innehar varje hushåll i Sverige i snitt 2,07 datorer och 1,13 surfplattor. 81 procent av befolkningen har tillgång till en smartphone och 90 procent av Svenskarna använder internet i snitt 24 timmar per vecka. Att internetanvändningen ökar är det ingen tvekan om, bara mellan 2015 och 2016 ökade användandet i Sverige med 2 procentenheter.
För första gången någonsin ser vi att genomsnittet för vad som är den viktigaste informationskällan är internet. Före både TV, dagstidning och radio.
9 av 10 internetanvändare i Sverige e-handlade under 2016. Chansen att du har e-handlat och stött på omdömen eller stjärnor i samband med ett köp på internet är förmodligen väldigt hög. Har detta påverkat dig i ditt beslut? Enligt BrightLocal litar 88% av konsumenterna lika mycket på omdömen online som på rekommendationer från vänner.
Undrar du fortfarande om omdömen på internet är viktigt, då är det enkla svaret ja.
Eftersom internet är den viktigaste källan för information är det viktigt att du finns där och kan delge användarna den information de söker. De vill veta att du finns, att du kan hjälpa dem med deras upplevda problem och att du är bra på det du gör.
Visa att du finns och vad du gör
Se till att du har en uppdaterad sajt där du beskriver dina tjänster och har lättillgängliga kontaktuppgifter. Att också visa upp omdömen på din sajt har en positiv inverkan över var ditt företag hamnar i sökresultaten hos de stora sökmotorerna.
Desto fler omdömen du får in och visar upp desto oftare uppdateras din hemsida med användargenererat innehåll som i sin tur leder till att sökmotorerna visar upp ditt företag högre upp i resultatlistorna.
Visa upp att du är bra
Att visa upp omdömen höjer dessutom konverteringen (dvs. att det är fler av dina besökare som väljer att gå vidare i sitt köp). I en artikel från Forbes framkommer det att ju fler omdömen du har, desto högre konvertering uppnår du. Där beskrivs också att negativa omdömen har en positiv inverkan på din konvertering så länge merparten av dina omdömen är positiva. De negativa omdömena stärker nämligen trovärdigheten för de positiva.
Skulle du se ett företag med hundratals omdömen där alla gett högsta betyg skulle du förmodligen också börja fundera över om det verkligen gått rätt till det här. Det är därför betydligt viktigare att du går in och bemöter dina omdömen för att visa att du verkligen finns där och bryr dig om dina kunder på riktigt.
Som tidigare bekant lurar det troll överallt på internet. Det har bidragit till att besökare är mer kritiska än någonsin när det kommer till informationen de får på internet. Se därför till att dina omdömen inte bara är äkta, utan även känns äkta genom att bemöta omdömena på ett professionellt sätt.
Källor:
https://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2015/12/28/how-important-are-customer-reviews-for-online-marketing/2/#7f9470c36027
http://www.soi2016.se/