Positiv fakta om negativa omdömen
Är du som många andra rädd för att det ska skrivas negativa omdömen om ditt företag? Det är förståeligt, men fullständigt onödigt! Det går snabbare än du tror att omvända ett negativt omdöme till din fördel.
Tänk om jag skulle påstå att det till och med är bra att få negativa omdömen?
Du skulle förmodligen tycka att jag är knäpp. Den här veckan ska jag därför presentera varför det är bra att få negativa omdömen, och varför vi på Reco.se aldrig tar bort ett omdöme. Oavsett hur mycket man är villig att betala för det.
Nu har studien Local Consumer Review Survey 2017 släppts, och här finns mycket värdefull information att ta med sig.
- Under 2017 var det 97 procent som läste omdömen på internet när de skulle anlita ett företag. 12 procent gjorde det varje dag.
- 85 procent av dina kunder litar på omdömen på nätet lika mycket som om de kom från en vän. En ökning sedan förra årets undersökning.
- 30 procent misstänker censur eller att omdömen är fejkade om det inte finns några negativa omdömen alls.
2017 fanns det inget företag som hade nöjda kunder rakt igenom. Det här vet dina potentiella kunder om. 79 procent reagerar negativt när de läser ett fejkat omdöme. Det viktigaste är därför att vara transparent och visa upp en ärlig bild av vad dina tidigare kunder tycker.
Essi Toutounchi, VD för Lexus i Stockholm och Malmö säger i en artikel att man idag måste vara transparent för att kunna bygga förtroende. Han menar att det inte finns någon anledning till att inte vara det, eftersom informationen ändå finns överallt. Idag samlar de aktivt in omdömen från sina kunder vilket hjälper dem att öka sin trovärdighet och förbättra hela sin verksamhet.
När det skrivs ett negativt omdöme gäller det att bemöta det på ett sakligt sätt med känslan av att tusentals andra kommer att läsa omdömet och ditt svar. Det är faktiskt viktigare än någonsin, hela 30 procent anser idag att företagen måste bemöta sina negativa omdömen för att framstå som trovärdiga.
Vi på Reco.se tar aldrig bort omdömen, eftersom att vi vill visa upp en så korrekt bild som möjligt av kundernas uppfattning om ditt företag. Det är ju först när du får ett negativt omdöme du får ett riktigt värde. Det är då dina positiva rekommendationer blir mer värda och det är då du får verklig feedback över vad du kan göra för att bli bättre framöver.
Läs mer om hur du bemöter negativa omdömen här
Några negativa omdömen gör att besökaren stannar 5 gånger längre än vad de annars hade gjort, dessutom stärker de negativa omdömena trovärdigheten för alla dina positiva omdömen, vilket gör att de som stannar i betydligt högre utsträckning också väljer att anlita ditt företag framför någon av dina konkurrenter.
Oavsett hur du vrider och vänder på det så kommer dina kunder att göra research innan de anlitar dig, och ju fler omdömen du kan visa upp, desto högre förtroende får kunden för ditt företag. Vilket leder till fler och nöjdare kunder.