3 saker du kanske oroar dig över, helt i onödan
Smakade det bra? Frågan är standard och kommer några minuter efter att man har börjat äta. Restaurangen vill såklart veta, för att vara säker på att de gör ett bra jobb och det finns möjligheter till en nöjd kund. För gästen är det sällan okomplicerat, ska jag, framför restaurangens företrädare säga vad jag tycker saknas eller bli bättre eller bara nicka med ett hummande ljud och aldrig mer återvända?
Det är sedan länge etablerat att företag med ett uttalat fokus på nöjda kunder har högre tillväxt och bättre lönsamhet.
Så - om fokuset på nöjda kunder leder till bättre företag - vad hindrar dig?
Många företagare upplever en oro kring kundomdömen som man ogärna pratar om. Vi kallar den hemlig oro. Så här kommer våra tre vanligaste erfarenheter efter 13 år i branschen:
Hemlig oro nummer #1: Jag känner mig orolig för att mina kunder ska skriva negativt om mitt företag.
Den vanligaste och tydligaste oron bland alla företag vi pratar med, i alla fall innan de har testat Reco. Faktum är att över 90% av alla tillfrågade kunder är positiva till de företag som de betygsätter på Reco. I praktiken ser vi att de flesta företag får 10-15 positiva omdömen innan någon skriver något mer kritiskt. Och när företag väl får något kritiskt så leder det till att de blivande kunderna litar mer på företaget eftersom de förstår att företaget inte censurerar eller raderar negativa omdömen. Därutöver får företaget reda på vad som har upplevts som mindre bra av en kund och kan förbättra bolaget för framtiden.
Hemlig oro nummer #2: Väck inte den björn som sover, mina kunder är lite speciella och kommer klaga om de får möjlighet.
Om det nu är så att ni har en mängd kunder som inte tycker att ni är tillräckligt bra så kommer det få konsekvenser: De kommer inte bara sluta vara kunder, de kommer inte kommunicera med er och de kommer definitivt inte prata gott om ert företag till andra. Och om det väljer att prata om er så är det utan att ni vet det, någon därute som berättar för era potentiella kunder att ni inte håller måttet.
Hemlig oro nummer #3: Jag vill inte besvära mina kunder med att be dem om att tycka något om mig.
2020 är det fortfarande företag som tycker att det är genant att be om ett omdöme. Att som företag vädja till sina kunder att aktivt skriva något upplevs ibland som besvärande för företagare men väldigt sällan, nästan aldrig bland deras kunder. Vi har sedan vi grundade Reco skickat ut över 10 miljoner omdömesförfrågningar till kunder om olika företag. Klagomål kring detta är ytterst ovanligt och kan räknas på en hand under en vanlig månad.
Vår rekommendation: Fråga 100 av dina senaste kunder och få reda på hur de upplever ert företag
Kundernas uppfattning kan vara avgörande för ett företags rykte och vi vet vilken stor betydelse ett trovärdigt omdöme har för kundrelationen. Vi var den första aktören i Norden att börja arbeta med omdömen, och vi har sedan starten 2007 jobbat stenhårt för att konsumenter ska få tillgång till en trovärdig plattform där de kan läsa vad tidigare kunder tycker om olika företag för att bilda sig en egen uppfattning innan de väljer vilket företag de ska anlita.
Under de senaste åren har över 700.000 kundomdömen publicerats på Reco.se. Majoriteten av de kunder som valt att skriva har gjort det eftersom de blivit tillfrågade att berätta om sin upplevelse. Kopplingen mellan nöjda kunder och god lönsamhet är idag starkare än någonsin och vi vet att nyckeln till framgång är att våga låta kundernas röster ta plats. Genom att sätta kundrelationen i fokus och att öka transparensen utvecklar vi våra tjänsteföretag. Inte för att ni ska bli bättre, utan för att ni ska bli oslagbara.
Vi finns här för dig som företagare och delar med oss av fler erfarenheter - så hör gärna av dig och tveka inte att ställa eventuella frågor som dyker upp.