– Det är viktigt att konsumenter som läser omdömen på reco.se kan känna sig trygga i att omdömet beskriver en riktig kundupplevelse. På Reco.se ser vi oss som den enda rekommendationsplattformen med riktiga omdömen från tidigare kunder. I och med införandet av BankID säkerställer vi den positionen ytterligare, säger Tobias Basilius, VD på Reco.se.
Enligt en rad olika undersökningar har rekommendationer en stark inverkan på konsumenter i valet av leverantör. Hela 86% läser omdömen om företag innan de väljer leverantör. Det finns dock en inte helt obefogat skepsis hos allmänheten kring vem som skrivit omdömena.
Eftersom rekommendationer har så stor inverkan på konsumenter försöker en del företag fuska genom att till exempel skapa flera konton och skriva rekommendationer om sin egen, en väns eller släktings verksamhet.
På flera andra plattformar kan vem som helst skriva i princip vad som helst, även om de aldrig har varit i kontakt med företaget överhuvudtaget. Någonting vi på reco.se tar på största allvar.
Som konsument har man rätt till att ta välgrundade beslut baserade på trovärdiga omdömen från tidigare kunder. Vi har därför lagt ner mycket resurser på att städa upp och ta bort omdömen som inte har en trovärdig avsändare.
Med införandet av BankID kan vi nu säkerställa riktigheten i tjänsten eftersom det finns en verklig person med en tydlig identitet bakom varje omdöme. Dessutom konkurrerar företag på lika villkor. Ingen kan fuska sig till ett oförtjänt bra rykte. Alla företag kommer bedömas på likvärdiga grunder, vilket är grunden i hela idén och visionen med reco.se.