Starta 60 dagar kostnadsfritt

Fler annonsklick till lägre kostnad? Google Seller Rating!

Säg den e-handlare som inte drömmer om fler annonsklick till en lägre kostnad. Men med Google Seller Rating är det faktiskt möjligt. Här presenterar vi de många fördelarna med Google Seller Rating och varför det är så viktigt för e-handlare. Nämnde vi förresten att det visat sig öka antalet klick med 10 % – helt gratis?
 
 
 

Vad är Google Seller Rating?

 

Google Seller Rating, eller säljaromdömen på ren svenska, finns till för att hjälpa människor att hitta företag som erbjuder högkvalitativa tjänster och produkter. Säljaromdömena visas i dina textannonser på Google såväl som i Shopping-annonser och gratisannonser.

När Google Seller Rating kopplas till din annons kan den potentiella kunden se ditt betyg av högst fem stjärnor och hur många omdömen ditt företag har. Genom att visa detta för kunderna sticker du ut ur bruset och ger samtidigt nya kunder trygghet och förtroende för att ditt företag kan leverera.
 

Google Seller Rating gör skillnad för e-handlare

 

Idag hjälper Google Seller Rating redan många e-handlare att få fler annonsvisningar och dra in mer trafik till deras sajter. Det ökar andelen klick med hela 10% och minskar dessutom kostnaden för anskaffad trafik genom att du får en average rank som påverkar vad du betalar per klick. Om du redan samlar in omdömen, eller funderar på att börja, är detta ett ypperligt sätt att nyttja dem på.

Till exempel kan två konkurrerande varumärken erbjuda ungefär samma tjänst eller produkt och finnas representerade på samma sökord. Men de två företagen kan ha väldigt olika volym av sidvisningar och klick, till följd av att den ena använder sig av Google Seller Rating. Det hjälper dessutom till att minska mörkertalet av de som inte konverterar på dina annonser.

 

Lästips: Få fler insikter från vårt webinar: Öka konverteringen med Google Seller Rating

 

Vad är fördelarna med Google Seller Rating?

 

Funktionen Google Seller Rating har Google skapat av den enkla anledningen att de vill generera fler klick och samtidigt skapa värde för konsumenter. Men vad är egentligen fördelarna för dig som e-handlare?

  • Omdömena i form av stjärnor fångar ögat och hjälper din annons att sticka ut i bruset.

  • Du lägger troligtvis redan en del av din annonsbudget på Google Ads, så varför inte göra det bästa av situationen och dra in fler klick för mindre pengar?

  • Kunderna drivs snabbare till din sajt. Se till dig själv: visst är du mer benägen att klicka på en Google-annons med hundratals omdömen jämfört med en som inte har det?

  • När du drar in fler klick per spenderad krona sparar du pengar som kan hjälpa till att förbättra andra marknadsinsatser. Det öppnar möjligheten för dig att synas i fler kanaler och mot andra målgrupper.

Det bästa av allt? Om du redan använder Reco är det helt gratis att koppla på!

 

Det här behöver du för att nyttja Google Seller Rating

 

En av fördelarna vi inte nämnde i stycket ovanför är hur otroligt enkelt det är att koppla på Google Seller Rating så länge dina förutsättningar är de rätta. Det enda du behöver är:

 

1. Minst 100 kundomdömen om året

Detta för att din Google Seller Rating på riktigt ska återspegla kundernas åsikt om ditt företag. Siffran kan dock variera något mellan olika branscher och länder.

 

2. Minst 3,5 stjärnor för textannonser 

Det genomsnittliga betyget av dina kundomdömen måste vara minst 3,5/5 eftersom själva syftet är att visa förtroende och kvalitet gentemot dina framtida kunder. 

3. Matchande domän

Annonsens domänadress ska återspegla domänen där betygen återfinns.

 

Reco – en partner för Google Seller Rating

 

För att effektivt kunna visa säljaromdömen använder Google samarbetspartners i form av oberoende omdömessajter. Vi på Reco är en av dessa samarbetspartners. En av fördelarna med att samla in omdömen via Reco är den kontinuerligt stora mängd omdömen som kommer in. Vi vet nämligen hur svårt det är att få feedback och omdömen från dina kunder. Därför skickar vi ut förfrågan om omdöme till alla dina betalande kunder.

För att se hur många omdömen du kan beräknas få med Reco behöver vi dock veta vilken sajt du driver och hur många transaktioner du gör per månad. Vi kan då utifrån vår statistik kalkylera på svarsfrekvens för din bransch och transaktionsvolym. 

Idag tar det ungefär tre månader att kvalificera sig för Google Seller Rating. Är du redo att sätta igång rekommenderar vi dig att först testa Reco kostnadsfritt i två månader. Redan under testperioden kommer våra rådgivare stötta dig i att få in de omdömen som krävs och kort och gott kan man säga att du får möjlighet att dra nytta av både Reco och Google på samma gång.

Om du har några frågor är du alltid varmt välkommen att kontakta oss.

Kom igång med kundomdömen  Du får möjlighet att prova helt kostnadsfritt under 60 dagar Starta här

Senaste inlägg

Visa alla
JF Måleriteam: Framgångsrikt måleriföretag i Stockholm bygger förtroende med Reco
Intervju med Mario Puga, grundare av Eter Ekonomi: En lyckad satsning med omdömen