Bloggen | Reco

Hur kan du dra lärdomar av dina kunders omdömen och omvandla dem till affärsnyttor?

Skriven av Johanna Ahlberg | 2023-sep-11 22:00:00
En av de största anledningarna till att företag väljer att starta ett samarbete med oss på Reco, är för att de förstått hur omdömen kan öka både försäljningen och den digitala synligheten.  
 

Vad de kanske inte alltid tänker på i första hand är hur man kan dra lärdomar från de insikter som kommer in via omdömen och omvandla dem till affärsnyttor. Här går vår Account Executives och rådgivare på Reco, igenom hur du kan nyttja omdömens fulla potential.

Hur kan du använda dina kundomdömen?

 

Att jobba med kundomdömen ger dig full insikt i vad dina kunder tycker om din tjänst eller produkt du säljer. Vad är de nöjda över och vad är de kanske mindre nöjda över? En 5:a i betyg behöver inte alltid vara bättre än en 3:a, det beror helt på hur du ser det. Det är viktigt att ha blandade betyg eftersom inget företag är perfekt och trovärdigheten ökar när ett företag inte endast har 5:or i betyg. Det som istället är viktigt är att svara på de betyg som samlas in, framförallt de som kan uppfattas som lite mindre positiva. Det ger läsaren en uppfattning av att du som företag ändå är en seriös aktör. Att våga vara öppen och transparent med ditt företags omdömen, ger dina presumtiva kunder insyn i hur du faktiskt hanterar dina nöjda och mindre nöjda kunder – och bygger därmed ett högre förtroende.

Så ju fler omdömen du samlar in, desto fler slutsatser kan du dra om vad dina kunder faktiskt tycker om verksamheten.

Till exempel har ni gjort någon större förändring i verksamheten? Då kommer era omdömen visa på om era kunder tyckte det var en bra förändring eller mindre bra förändring.

Börja med att mappa upp kundresan – hur ser den ut?

Börja med att mappa upp kundens köpresa – finns det någon specifik del där som kunden upplever är extra bra och som de är nöjda med? Ja, då är det den delen ni ska kommunicera ut i er marknadsföring för att attrahera fler kunder ochsamarbetspartners. Finns det däremot något som är återkommande där kunderna har en mindre bra upplevelse, då har ni alla förutsättningar att dra lärdomar och åtgärda dessa. På så sätt visar ni upp att ni är lyhörda och kan se era egna brister, vilket nya och era befintliga kunder kommer att uppskatta. Det kan till och med leda till en ännu bättre relation.

Vilka kollar på dina omdömen?

 

Det många kanske inte i första hand tänker på är att det såklart inte bara är potentiella kunder som bryr sig om vad era tidigare kunder tycker. Funderar du på att sälja bolaget? Håller ni på att rekrytera till företaget? Er nästa stjärna i verksamheten kanske skickar in sin jobbansökan, just för att du visar upp hur nöjda kunder du har vilket ger ett väldigt förtroendeingivande intryck.

Företag som lyfter upp sina kundomdömen skapar en bild av en välfungerande och välmående arbetsplats, vilket gör dig till en attraktiv arbetsgivare och företagare.

Boosta dina medarbetare med dina nöjda kunders upplevelser

 

Något annat som skapar en bild av en attraktiv arbetsgivare är låg personalomsättning. Du kan alltså använda dina kundomdömen för att boosta moralen bland dina medarbetare och öka motivationen.

För det finns väl inget som är så motiverande som att höra att det jobb man lägger ner har varit uppskattat. Skicka vidare omdömena till dina medarbetare när de omnämns, det kommer med all säkerhet att göra deras dag.

“Vad gör jag om jag får ett dåligt omdöme?”

 

En av de vanligaste frågorna jag får som rådgivare är “vad gör jag om jag får ett dåligt omdöme”. Mitt svar brukar initialt inte vara vad de vill höra – det finns inga dåliga omdömen, bara en dålig inställning till dem.

Dessa omdömen är svar eller nycklar till hur du som företag kan förbättra och utveckla verksamheten. Dina omdömen har svaren.

I samma stund som ni sätter in en ny rutin för att minimera risken att en specifik händelse ska uppstå igen, har ni förbättrat och utvecklat er verksamhet. Och som vi varit inne på tidigare: Svara på omdömena för att visa att du är en seriös aktör som kan ta emot feedback. Inget företag är immun mot feedback och det förstår dina potentiella kunder.

Kom igång med kundomdömen du också


Så nu är vi ju nyfikna på att se över hur just du kan använda kundomdömen för att utveckla och förbättra just din verksamhet.

Hos oss får du alltid två månader som ny kund att testa på vår tjänst – en garanti för att du ska vara helt nöjd – innan du bestämmer dig för att fortsätta.