Köpbenägenheten viktigare än någonsin för e-handlare
När omvärlden drabbas av högre räntor och högre energipriser blir konsumenternas disponibla inkomst mindre. Konsekvensen blir att varje inköp noggrant granskas innan konsumenten är redo att trycka på köp-knappen vilket har gjort att många e-handlare upplevt en lägre konverteringsgrad på sina sajter utan att marknadsföringen har ändrats.
Vi har pratat med digitala byråer som hjälper e-handlare att öka sin försäljning genom att köpa och optimera relevant trafik från Google, Facebook och Instagram. Trenden är tydlig, i stort sett vittnar alla e-handlare om en lägre konverteringsgrad även om skillnaden mellan sajter och branscher varierar. Vi frågade Converdiant som är en byrå som specialiserar sig på CRO (konverteringsoptimering) om de kunde dela med sig av vilka experiment som de har lyckats med, dvs där konverteringsgraden på sajten har blivit bättre efter experimentet.
Experiment #1 - Få kunden att lägga varor i varukorgen
Med hjälp av den välrenommerade e-handlaren Grillkung testade Converdiant att lyfta en widget från Reco med antalet omdömen och snittbetyg i direkt anslutning till produktsidan där konsumenten klickar på “Lägg i varukorgen” för att initiera sitt köp.
Konverteringsfrekvens ökar under en testperiod om 38 dagar, från variant utan kundomdömen 1 .32% till 1.94% med omdömen. Varianten överträffar original därmed med 99% tillförlitlighet. Intäkterna ökade under perioden med 154 837.6:- och varianten överträffar original med 96% tillförlitlighet. En ökad försäljning med hela 42,7% – med hjälp av sina kundomdömen.
Den totala konverteringen ökade från 1.32% utan widget till 1.94% med widget vilket motsvarar en uplift om 45% vilket gav varianten med omdömena 154.838 SEK mer i försäljning under testets 38 dagar.
Experiment #2 - Plocka bort alla kundomdömen från sajten - för att se omvänd logik
Efter åtta dagar hade testet nått statistisk signifikans och originalet med omdömen hade en högre konverteringsgrad (1,33% vs 1,11%) och att det hade genererat ca 60.000 SEK mer i försäljning än varianten. Slutsatsen av testet blev att hypotesen stämde varpå Sagro snabbt satte tillbaka omdömena på 100% av trafiken.
Experiment #3 - Lyft upp omdömen om företaget på startsidan
Slutsatsen är att omdömen om företag ökar försäljningen när de visas onsite på e-handeln, men är det verkligen applicerbart på alla typer av varumärken? Pelle Vävare är ett svenskt premiumvarumärke som har sålt morgonrockar och handdukar i lyxsegmentet sedan 1964. När konverteringsgraden sjönk under förra våren fick Converdiant i uppdrag att öka Pelle Vävares konverteringsgrad. Hypotesen var att tidigt visa besökarna på startsidan hur nöjda Pelle Vävares kunder är för att på så sätt öka konverteringsgraden och därmed försäljningen.
Under 28 dagar ökade försäljningen för Pelle Vävare med 97.140kr per månad - med hjälp av Reco-widget med kundomdömen.
I varianten lyftes därför kundomdömen upp ovanför scroll på Pelle Vävares startsida medan originalet visade omdömen nedanför scroll på startsidan. A/B-testet var aktivt under 28 dagar och resultatet var entydigt. Varianten där kundernas omdömen visades ovanför scroll gjorde kunderna mer benägna att köpa vilket gav 49.000SEK mer i försäljning och 18 fler ordrar än originalversionen. Här kan du ta del av artikeln med Pelle Vävare
Säljaromdömen/Seller Ratings är den röda tråden
Säljaromdömen kan beskrivas som “omdömen om företag” och har som i experimenten i den här artikeln otaliga bevis för att det ökar konverteringsgraden och hjälper e-handlare att göra kunden mer köpbenägen. Utöver de uppenbara fördelarna onsite finns det fler fördelar om man väljer en Google Seller Rating Partner eftersom e-handlarens betyg och dess stjärnor automatiskt visas upp i e-handlarens Google annonser, det leder oftast till en högre Click-through-rate (CTR) och en högre ROAS. Reco är idag den enda svenska aktören som är en Google Seller Rating Partner utöver Google själva och drygt 30 andra omdömes-plattformar från andra länder.
Börja med att samla in kundomdömen
Här kan du boka in en och får en personlig kontakt för en introduktion. Här får du ta del av alla verktyg för att komma igång, möjlighet att ställa frågor och även en personlig kontakt som du kan höra av dig till under hela provperioden.