Har du tänkt på att vi som företagare alltid strävar efter att att återge den perfekta bilden av vår verksamhet. Samtidigt är kunderna kritiska till sådant som verkar “för bra för att vara sant” och utvärderar skeptiskt vad som kan vara fel eller om något har manipulerats.
> Sannolikheten att en kund väljer er toppar när snittbetyget är mellan 4.0 och 4.7. Sedan minskar den en aning igen när betyget närmar sig 5.0 (Spiegel)
Att köpsuget minskar efter snittbetyget 4.7 bekräftar att köpande kunder inte är ute efter den perfekta bilden av en leverantör, kunderna är snarare ute efter en autentisk bild av verksamheten. Hela 82% av köpande kunder letar aktivt efter negativa omdömen innan de handlar medan 95% av kunderna blir misstänksamma om det inte finns några negativa omdömen.
Tycker ni att negativa omdömen är obehagligt eller skulle ni våga fråga era kunder vad de tycker?
Källor: Revoo, The Power of Reviews, Spiegel ResearchCenter, Northwestern