Året lider mot sitt slut och snart väntar ett nytt spännande år runt hörnet. År 2023 kan summeras på många fantastiska sätt, men extra stolta är vi över våra fortsatta insatser för att hjälpa företagare att bli ännu mer transparenta och trovärdiga genom sina kundomdömen, så att Sverige kan lita på omdömes källa. Här nedan gör vi ett försök att summera året – häng med!
Gladeligen inledde vi året med Recos viktigaste lansering: trovärdighetsrutan – vilket gör att du nu får full insyn över företagens transparens och på så vis kan verifiera ett företags trovärdighet. Detta för att alla som använder vår plattform ska ha möjlighet att vara trygga i sitt val av företag, men också ger företag möjlighet att vara 100% transparenta med sina omdömen. Att jobba med hög transparens och trovärdighet är något vi strävat efter sedan vi startade 2007 och en efterlängtad milstolpe för Reco.
Under våren fick vi den stora äran att presentera en ny topplista för de 10 mest rekommenderade begravningsbyråer på Reco. I samband med detta delade vi ut pris till årets bästa begravningsbyrå. Senare under hösten korade vi även årets bästa optiker. Bakgrunden till initiativet är att vi vill uppmärksamma företag som med hög transparens och trovärdighet tillfrågar sina riktiga kunder om att lämna ett omdöme om deras företag.
Vi delade med oss av våra topp 5 viktigaste nyttor att jobba med omdömen, som går igenom följande:
Hur du kan dra lärdomar och insikter från omdömen och omvandla dem till affärsnyttor.
Hur du kan använda ditt betyg i Google annonser genom Google Seller Ratings.
Hur du använder omdömen i din marknadsföring.
Varför Google älskar omdömen och rankar dem högt.
Hur omdömen i slutändan leder till ökad försäljning och tillväxt.
Kundomdömen skapar inte bara kundförtroende utan ger alla där ute en möjlighet att fatta trygga beslut. För att summera: Det finns så mycket potential att låta dina existerande kunder få berätta hur bra du är.
Men det som kanske de allra flesta frågade sig 2023 var i slutändan – finns det något bevis på att omdömen verkligen ger effekt? Som svar på det presenterade vi tre olika case och genomförde A/B-tester på utvalda företag, som visar svart på vitt, hur viktiga omdömen är för kundens köpbeslut.
Läs exempelvis om när Sagro plockade bort sina omdömen och konverteringen droppade drastiskt eller testet med Pelle vävare som lyckades öka sin konvertering genom att endast byta placering av sin omdömes-widget på sin hemsida.
Vill vi såklart att alla företag ska få möjlighet att testa på och uppleva effekten av omdömen på Reco. Därför fortsätter vi erbjuda förstagångskunder 60 dagar testperiod där du får prova på att bjuda in dina kunder att lämna ett omdöme. En garanti för att du ska vara nöjd – en omdömesgaranti helt enkelt.
En sak som vi alltid strävar efter, år efter år och aldrig kommer sluta med – att du ska kunna lita på omdömen som skrivs på vår plattform.
Vi ser fram emot att fortsätta utbilda marknaden om uppriktiga omdömen 2024 och göra Reco ännu bättre!
Följ vår resa på våra sociala kanaler. Du hittar oss på Instagram, Facebook och LinkedIn eller varför in kika in våra videos på Youtube?
Gott nytt år önskar vi dig!