Eftersom kundomdömen har stor påverkan på hur konsumenter väljer företag finns det alltid en risk att företag på olika sätt försöker fuska sig till en fördelaktig position.
Det finns idag många olika plattformar som visar upp omdömen. Både större plattformar såsom Google och Facebook, men även mindre aktörer inom specifika branscher. På majoriteten av dessa plattformar är det svårt att veta hur väl man kan lita på de omdömen står.
Ett stort problem är att omdömen på många plattformar lämnas helt anonymt, utan någon verifiering att det faktiskt är en kund till företaget.
Oron många känner inför fejkade omdömen är således fullt förståelig.
Sedan 2007 har konsumenter hittat och anlitat företag på reco.se baserat på vad tidigare kunder tycker. Trovärdigheten i de kundomdömen som finns är därför av högsta prioritet.
Genom tydliga processer i insamlingen av kundomdömen och krav på legitimering med BankID säkerställer vi att det finns en verklig person bakom alla omdömen som publiceras på Reco.se.
Fuskande företag stängs av från möjligheten att samla in fler kundomdömen, reco markerar också att dessa företag har stängts av från tjänsten.