MYT #3 Vem som helst kan skriva om mitt företag
Grundprincipen med omdömen är enkel. Kunderna får sin röst hörd och kan på så sätt hjälpa andra människor att hitta bra leverantörer. Samtidigt är det ett utmärkt tillfälle att berätta för företagen hur de ska förbättra kundupplevelsen.
Från företagens perspektiv ger omdömen en möjlighet att öka sin försäljning baserat på vad tidigare nöjda kunder säger. Omdömena ligger också till grund för utveckling av verksamheten och låter företagen få en närmare kontakt med sina kunder.
Digitaliseringen för med sig fantastiska möjligheter, men har också visat sig bära på en baksida.
Vi ser företag som får tusentals negativa omdömen på nätet baserat på någonting helt annat än kundupplevelsen. Samtidigt ser vi att företag skriver dåliga omdömen om sina konkurrenter och bra omdömen om sina egna företag för att själva hamna i bättre dager. Detta är en utveckling och en utmaning vi på Reco.se tar på största allvar.
Får vem som helst skriva vad som helst?
Svaret är nej. För att få lämna ett omdöme om ett företag på reco.se måste du ha haft en kundrelation till företaget. När vi hjälper företag att samla in kundomdömen börjar vi alltid med att säkerställa hur vi tillfrågar företagens kunder.
Okontrollerat omdöme
För att vara en trovärdig och transparent tredjepartslösning för kundomdömen måste möjligheten givetvis finnas för personer att söka upp ett företag och skriva ett omdöme även om man inte blir tillfrågad av företaget. Dessa kallar vi för spontana omdömen.
Ett spontant omdöme måste alltid verifieras med BankID. Detta innebär att vi kan gå in och granska huruvida personen faktiskt varit kund eller inte. Vid en granskning måste personen som lämnat ett omdöme skicka in ett bevis som styrker relationen till företaget för att omdömet ska bli verifierat.
Upplev effekten av att samla in kundomdömen från dina kunder, kostnadsfritt och utan förpliktelser