Novus genomförde nyligen en konsumentundersökning, på uppdrag av Reco. Där framgår det att 86% tycker att omdömen är viktigt när de ska anlita en ny leverantör. I samma undersökning kommer det dock fram att konsumenterna inte alltid vet vilken typ av omdömen som är att lita på. Att kundomdömen väcker engagemang råder det inget tvivel om, och det märks extra tydligt bland de inkommande ärenden vi på Reco får hantera om dagarna.
Men hur är det egentligen att jobba med kundservice på Sveriges största oberoende plattform för kundomdömen? Vi har frågat Isabell Hammarbäck som sedan 5 år tillbaka gör just detta.
Vi på Reco frågar givetvis också alla våra kunder vad de tycker om samarbetet med oss och i skrivande stund har vi 4,5/5 i betyg baserat på 760 kundomdömen, någonting vi är väldigt stolta över: Läs gärna vad våra kunder tycker om oss här →
Vad innebär ett verifierat omdöme? Allt fler företag som är anslutna till Reco kopplar på en automatisk insamling av omdömen via en integration till sitt affärssystem. Det innebär att det automatiskt skapas en förfrågan till kunden vid given tidpunkt efter att man levererat sin tjänst. När ett omdöme sedan publiceras går det att härleda till affären vilket gör att omdömet blir verifierat.
Reco lägger ingen värdering i vad kunderna skriver om företagen, däremot kan vi genomföra granskningar för att säkerställa att det faktiskt finns en kundrelation. Vad vi istället lägger ner mycket tid på är att hjälpa företag i hur de ska tänka när de publicerar ett svar på sina omdömen eftersom att 55% får en mer positiv inställning till företag som svarar på sina kundomdömen.
Företag som jobbar med Reco vet om att vi aldrig tar bort ett omdöme från en kund till företaget. När företag tillfrågar samtliga kunder vet vi dessutom att det i snitt är 94% som lämnar höga betyg (betyg 4 & 5) och knappt 2% som lämnar låga betyg (betyg 1 & 2).
Läs mer om hur man kan jobba med att samla in kundomdömen →
– Det kan innebära att vi kontaktar användaren bakom omdömet som då ombeds skicka in ett underlag som styrker att det finns en kundrelation.
På Reco är det nämligen enbart tillåtet att lämna ett omdöme om man har haft en kundrelation till de företag man recenserar.
Vad händer om företag försöker fuska på Reco?