Reco lanserar ny nivå av trovärdighet - för att stärka företagens omdömen ytterligare
Vi vet också att det finns skeptiker, besökare där ute som inte vågar lita på vad som skrivs på internet och det tycker vi är ett problem, både för dig som företagare och för oss som plattform.
Reco upptäckte fusk och stoppade bedragaren
Sedan 2007 har vi eftersträvat hög trovärdighet på vår plattform. Reco har under alla dessa år upptäckt flera fuskare, där företag försöker lura till sig nya kunder genom falska omdömen. Ett av de mest uppmärksammade fallen kan ni ta del av i en ny dokumentärserie på SVT - Skamlös. Där kan ni följa ett företag som lurar sina klienter på stora belopp genom att utlova hjälp i arbetsrättsliga ärenden. En viktig del i företagets bedrägeri är att lura till sig folk genom att skapa falska omdömen på bland annat Google, Trustpilot och på Reco.
Reco upptäckte fusket direkt och lyckades stoppa företaget från att fortsätta bedriva bedrägeri mot kunder.
“För oss är det en självklarhet att stå upp för kundernas upplevelser. Vi jobbar med hög integritet för att alltid återge en uppriktig och transparent bild av företagen på Reco så att våra användare och besökare ska kunna känna sig trygga i sitt val av företag.” Tobias Basilius, VD Reco
Förändrar trovärdigheten för omdömen på internet
Idag lanserar vi en helt ny nivå av trovärdighet på Reco, för att transparent visa och benämna precis hur det går till när ett företag samlar in sina omdömen. Detta för att stärka trovärdigheten så att våra besökare ska våga lita på alla fina omdömen från företagens kunder. Det innebär att vi börjar redovisa hur företag faktiskt samlar in omdömen från sina kunder och hur transparent respektive företag är mot Reco som tjänst.
Det vi strävar efter att förklara för våra besökare är
-
Möjlighet för Reco att verifiera att personerna bakom omdömena är era riktiga kunder
-
Vilken insyn och kontroll Reco har om hur ett specifikt företag använder Reco
-
Vilken relation Reco har till ett specifikt företag som finns listat på sajten
Att jobba med Reco som omdömes-leverantör blir med denna lansering en ännu tydligare kvalitetsstämpel.
Vad betyder de olika markeringarna av omdömena på Reco?
Obekräftat omdöme: Konsument har sökt fram företaget på Reco, identifierat sig genom BankID och lämnat ett omdöme.
OBS: Reco kan verifiera identiteten på personen som har lämnat omdömet, men Reco kan inte med automatik verifiera att det är en kund till företaget.
Inbjuden av företaget: Företaget har tagit ut en kundlista från sitt affärssystem och skickat ut en omdömesinbjudan via e-post eller SMS till sina kunder.
Företag som aktivt bjuder in sina kunder att lämna ett omdöme har enligt avtal med Reco åtagit sig att tillfråga majoriteten av sina kunder ett omdöme efter levererad produkt eller tjänst. Det innebär att du som kund skall förvänta dig att få en inbjudan via e-post eller SMS om du väljer att göra affär med företaget i fråga.
Verifierad kund: Företaget har en integrering och automatisk insamling av omdömen via sitt affärssystem där vi kan verifiera att det är en kund till företaget. Det innebär att du som kund automatiskt skall få en inbjudan via e-post eller SMS om du väljer att göra affär med företaget i fråga.
Vi rekommenderar att du tar en titt på din sida på Reco - vi hoppas att du gillar vad du ser! Kontakta oss om du vill veta mer eller starta igång Reco för ditt företag här nedan.
Starta igång din testperiod idag
Vill du också bjuda in dina kunder till att lämna ett omdöme? Vi är redo att starta igång din testperiod redan samma dag, för att du ska komma igång så smidigt som möjligt och uppnå dina mål. Via formuläret här kan du kontakta oss för intresse.
Är du osäker på om Reco är rätt för dig? Hos oss får du hela två månader att testa på vår tjänst – en garanti för att du ska vara helt nöjd – innan du bestämmer dig. Läs mer här om vår omdömesgaranti.