Rekommenderat företag 9 år i rad - vad är hemligheten? Vi låter en av våra partners svara på hur han jobbar med omdömen
Det finns många nivåer av hur du kan jobba med kundomdömen via Reco. Från att bara låta ditt företag vara listat på Reco utan att interagera med det, till att koppla ihop Reco med ditt affärssystem och använda dina omdömen som ett kraftfullt verktyg för trovärdighet, kundlojalitet och marknadsföring.
En av de företagare som gör det mesta av sina omdömen är Björn Moberg, ägare på firman BM VillaTak & Måleri. Jag laddade kaffebryggaren och bjöd in honom till vårt kontor för att berätta hur han och hans kollegor lyckats lyfta sin affär till nya nivåer med hjälp av omdömen – som resulterat i att de nu börjat erbjuda konsumenterna måleritjänster också.
“Är du seriös och vill leverera kvalitet har du inget att vara rädd för när det kommer till att börja arbeta med omdömen. Tvärtom är det en otroligt viktig källa till feedback från dina kunder så du kan utveckla din leverans och göra den ännu bättre och samtidigt ge en transparent och tillförlitlig bild av företaget.” - Björn Moberg, BM VillaTak & Måleri
Hej Björn! Först och främst – grattis till alla fina omdömen! Ni har samarbetat med Reco i nio år, hur har resan varit?
Hur har ni utvecklat sättet ni jobbar med omdömen jämfört med när ni började?
I takt med att vi samlade in en större mängd omdömen har det blivit en naturlig källa för oss i vår marknadsföring. Istället för dyra reklamkostnader har vi lyckats bygga en digital närvaro där våra kunder blivit våra bästa ambassadörer. Vi har sett att det är kraftfullt och det mest trovärdiga sättet att bygga nya kundrelationer på.
Med hjälp av våra rika kundinsikter, har vi dessutom lyckats lokalisera en ökad efterfrågan av måleritjänster – vilket resulterat i att vi i april började erbjuda kunder det som en del av vårt tjänsteerbjudande. Det innebär att vi byter namn till BM VillaTak & Måleri.
Dessutom brukar vi använda våra omdömen i offerter. Även om vi kanske inte alltid kan erbjuda lägsta pris, så vinner vi förtroende och i slutändan är kunden villig att betala lite extra med tryggheten att de väljer rätt leverantör som kan leverera ett resultat som de förväntar sig.
Men den kanske största skillnaden nu jämfört med tidigare, är att allt nu sker automatiskt. Tack vare att vi kopplat ihop Reco med vårt affärssystem Fortnox blir alla våra kunder automatiskt tillfrågade om att lämna ett omdöme efter avslutad leverans. Dels sparar det tid för oss, men minst lika viktigt är det att de som läser våra omdömen kan vara säkra på att de kommer från våra riktiga kunder och på så sätt blir verifierade. Och att alla blir tillfrågade, inte bara de vi vet är nöjda.
Det måste ju innebära att ni också får in negativa omdömen ibland, hur hanterar ni dem?
Vi har faktiskt inte fått in särskilt många negativa omdömen, vilket jag skulle säga är tack vare den tid vi lägger ner på att säkra kvalitet på vår arbetskraft, där min kollega haft stor inverkan. Det var dock en gång vi fick in ett negativt omdöme som stack ut. Jag var i kontakt med min kontaktperson på Reco som hjälpte till att rådge hur jag skulle hantera det. Första instinkten var att jag ville ta bort det, men jag blev påmind om hur viktigt det är att det ligger kvar och blir besvarat. Vilket jag idag är tacksam för, eftersom även mindre positiva omdömen bidrar till transparens och trovärdighet.
Reco lanserade i juni en ny nivå av trovärdighet - för att stärka företagens omdömen ytterligare
Starta igång din testperiod idag
Vill du också bjuda in dina kunder till att lämna ett omdöme? Vi är redo att starta igång din testperiod redan samma dag, för att du ska komma igång så smidigt som möjligt och uppnå dina mål. Via formuläret här kan du kontakta oss för intresse.
Är du osäker på om Reco är rätt för dig? Hos oss får du hela två månader att testa på vår tjänst – en garanti för att du ska vara helt nöjd – innan du bestämmer dig. Läs mer här om vår omdömesgaranti.