Eftersom att en kund alltid kan göra sin röst hörd genom att söka upp ett företag och på eget initiativ skriva ett omdöme, kan det vara en risk för företag att inte samla in omdömen. Ofta är det nämligen ett missnöje som ligger till grund för den här typen av omdömen.
Det finns två typer av omdömen;
Spontana/organiska omdömen
Insamlade omdömen
Nedan förklarar vi vilka risker det innebär att inte samla in omdömen från sina kunder.
Läs mer om skillnaden mellan spontana/organiska omdömen och insamlade omdömen
När företag inte samlar in omdömen utan istället sporadiskt får spontana omdömen är 29% av lägsta betyg (betyg 1)
I skrivande stund har det publicerats över 1 miljon kundomdömen på Reco, och knappt 5% av dessa är spontana omdömen.
Det innebär att risken att du får dåliga omdömen är betydligt högre om du väljer att inte samla in omdömen jämfört med om du aktivt tillfrågar dina kunder vad de tycker.
Att missnöjda kunder vill uttrycka sin åsikt är inte fel och går inte att komma ifrån, men när inte majoriteten av kunderna får komma till tals kan det ge en missvisande bild över vad dina kunder egentligen tycker. Detta kan allvarligt skada ditt företag eftersom presumtiva kunder får en felaktig bild över vad dina tidigare kunder tycker om er.
Vi kan också dela med oss av statistik från företag som aktivt frågar sina kunder efter omdömen. Då är det nämligen 94% som ger höga betyg (betyg 4 & 5) och knappt 2% som ger lägsta betyg!
Detta behöver du veta för att kunna lita på omdömen
Vill du veta mer? Vill du ha en personlig genomgång hur det fungerar? Tveka inte att boka ett kort digitalt möte med en av våra rådgivare här. Välj en tid i kalendern.