2022 inledde Reco gladeligen ett samarbete med Voady, en komplett digital plattform med bokningssystem och kassaregister för frisör och skönhetsbranschen. Genom att koppla ihop Reco med Voady kan dina kunder automatiskt få en förfrågan att lämna ett omdöme. Det leder till fler omdömen och ett högre snittbetyg, mer användbar information för dig och din salong, och inte minst tid över till annat!
När samarbetet inleddes, fick jag möjlighet att bjuda in både My Voady och en av våra gemensamma kunder, Maja på WAU Concept till ett webinar, för att höra mer om hur integrationen funkar mellan Reco och Voady och även hur upplevelsen har varit och vilket värde de för av tjänsten. Här nedan har jag sammanställt vad vi pratade om och du har även möjlighet att ta del och lyssna på samtalet i efterhand.
– Efter att vi kopplade ihop Reco med Voady har vi dubblat antalet nya omdömen jämfört med motsvarande period innan. Dessutom har det sparat många timmar av manuellt arbete som vi nu kan lägga på annat. Men framför allt innebär det att kunden nu får frågan om att lämna ett omdöme i lagom tid efter besöket. Tidigare kunde det hända att frågan kom flera månader efteråt, vilket inte känns lika relevant.
Att kontinuerligt få in aktuella omdömen är viktigare än vad man kanske kan tro. Undersökningar visar nämligen att 84% av potentiella kunder inte tycker att omdömen äldre än 3 månader är relevanta. Dessutom uppger 90% av potentiella kunder att de läser upp till 10 omdömen innan de bildar sig en uppfattning om ett företag. Viktigt att hålla sig aktuell, helt enkelt. Tillägget av integrationen går att beställa direkt från Voady.
– En gång i kvartalet samlar vi ihop och analyserar vad våra kunder skrivit om oss i sina omdömen, för att se hur vi kan bli ännu bättre på det vi gör. Vi kunde exempelvis innan pandemin se att våra kunder lyfte hur duktiga de tyckte våra frisörer var och hur snygga de kände sig när de gick därifrån. Men efter pandemin har det helt slagit om till att handla om vårt bemötande. Det ger oss en tydlig bild av vad som är viktigt för kunden och var vi ska lägga fokus framåt.
För WAU, som med sina sju salonger nu använt sig av Reco i sju år och samlat på sig över 2300 omdömen och ett snittbetyg på 4,8 av 5, har man verkligen insett värdet av att nöjda kunder delar med sig av sina erfarenheter. Speciellt om potentiella kunder annars skulle ha svårt att hitta rätt, bokstavligt talat.
– Vår allra första salong, på Jakobsbergsplatsen i Västerås, ligger på en plats som inte har några förbipasserande. Jag som själv är född och uppväxt i Västerås visste inte ens att området fanns!, säger Maja.
Så hur skulle man göra för att få alla västeråsare att förstå att stans bästa salong inte låg inne på Storgatan? Det visade sig att svaret fanns hos de kunder som trots allt hade hittat dit.
– I början var vi lite förvånade över hur många kunder som faktiskt hittade till oss, och vi insåg att det var för att de fått tips av andra. Mun mot mun-metoden är fantastisk, men den tar väldigt lång tid. Det går ju desto fortare att göra det på nätet!
Efter att ha börjat hjälpa mun mot mun-metoden på traven med omdömen på Reco tog man för vana att alltid fråga nya kunder de hittat till WAU, och för det mesta var svaret att man googlat och hittat salongens recensioner online. Att man jobbade mycket manuellt med att skicka ut förfrågningar om att lämna omdömen var värt mödan, eftersom det resulterade i nya kunder på sikt. En process som nu sker helt automatiskt tillsammans med Voady!