Omedvetet påverkas alla våra beslut av andra människor. Allt från hur vi agerar i en social situation till vad vi köper. Robert Cialdini, en framstående Amerikansk socialpsykolog beskriver att människor gör som andra människor eftersom att de antar att andra människor gör rätt. Han kallar det för “social proof” vilket är en av de sex principer han står för.
I filmen nedan kan ni se ett klockrent experiment på just “social proof”.
Titta gärna på den innan du läser vidare.
Filmen visar tydligt hur testpersonerna i hissen ändrar sitt beteende beroende på hur de andra i hissen beter sig. Jag ska snart beskriva varför den korta filmen är relevant för det här blogginlägget men först tänkte jag måla upp två exempel för att du ska förstå vart jag vill komma.
Den självgoda Om jag berättar för dig att jag är riktigt duktig på att rita och jag berättar för dig att det jag ritar ser ut som fotografier – att jag är så talangfull. Skulle du tro på mig, eller skulle du anse att jag är självgod?
Om det istället är någon annan som berättar om min talang för dig, skulle du tro mer på det?
På nattklubben Du och dina vänner kanske har varit med om att ni varit ute i en ny stad och ställt er i kö till en nattklubb, utan att egentligen veta varför ni valde just den klubben?
Det är ett klassiskt exempel på hur nattklubbar använder sig av social proof. Du tror att det är mer populärt eftersom det står andra människor i kö. När du väl kommer in inser du att det inte är så mycket folk och inte så kul som du trodde. Varför valde ni just den här nattklubben?
Vad vill jag bevisa? Låt oss anta att människor tar efter andras beteenden. Det borde väl rimligtvis även gälla dina kunder? Kan vi visa upp att andra människor har valt att anlita er tidigare borde kraften från social proof kunna medföra att ännu fler väljer just er.
WhichTestWon genomförde ett test på en hemsida där de visade upp utförliga omdömen i direkt anslutning till en knapp där man kunde bli kund. Testet höll på under en vecka och sågs av 13.000 unika besökare. Hälften av besökarna skickades till sidan utan omdömen, och hälften till sidan med omdömen. Resultatet var slående. 19% fler valde att bli kunder när de såg utförliga omdömen jämfört med när de inte fick tillgång till omdömen.