Nyligen presenterade Reco rapporten Sveriges mest rekommenderade mäklare Q3 2022 och högst upp på prispallen hittar vi Sebastian Abrahamsson, mäklare på Fastighetsbyrån Helsingborg. Vi ringde upp för att gratulera till utmärkelsen och fråga Sebastian hur han jobbar aktivt med Reco för att få in feedback som förbättrar hans arbete.
Sebastian Abrahamsson jobbar sedan oktober 2020 som mäklare på Fastighetsbyrån Helsingborg, vilket är en av Recos partners för mäklare. Han har varit aktiv på Reco från december 2020 och fått 297 omdömen med ett snittbetyg på 4.9. Mellan oktober 2021 och oktober 2022 har Sebastian dessutom haft 104 försäljningar och tillfrågat 100% av sina kunder om omdömen.
Inte nog med att Sebastian är Sveriges mest rekommenderade mäklare Q3 2022 – han har även fått utmärkelsen under Q1 och Q2 samt blivit utsedd till “Mest trovärdig” under Q3 2022.
– För mig är det en fantastisk och väldigt prestigefylld utmärkelse. Att jag fått den tre kvartal i rad från Sverige största oberoende omdömesplattform är för mig obegripligt. Hade jag fått den i ett kvartal hade det kunna vara en slump, men nu får det mig att verkligen förstå hur mycket kunderna uppskattar mig och mitt jobb.
– Jag tror att mina kunder märker att jag gillar mitt yrke. De kan känna att jag verkligen vill hjälpa dem och att det speglas i omdömena. Sen tillfrågar jag givetvis alla mina köpare och säljare om omdömen för att få en mer transparent och ärlig bild. Ibland får man ligga på lite innan de svarar, men de flesta skickar ett omdöme när de får mejlet. Jag tar också alltid med mitt Reco-papper till alla intag, vilket gör att kunden kan se hur jag presterat senaste året
– Jag kände inte till Reco sen innan, men så fort jag själv började jobba med kundomdömen via Reco insåg jag vikten av att göra det. Det ger mig möjligheten att på ett transparent, ödmjukt och lite kaxigt sätt påvisa vad kunderna tycker om mig. Det gör även att mina kunder får möjligheten att berätta om sin upplevelse, oavsett om de varit nöjda eller inte.
– Man måste förstå att det inte går att leverera en tjänst som är 100% – och ingen förväntar sig det heller. Jag är inte rädd för mina kunders feedback, utan tar emot den med glädje, så att jag blir medveten om vad jag kan förbättra.
– Jag värderar mina omdömen högt och värdesätter det i min karriär, vilket också lett till att jag vill återgälda tjänsten. Därför avsätter jag alltid de få minuter det tar att svara på ett omdöme, då det gynnar både mig själv och andra i min sits såväl som företaget. Alla förtjänar att få höra vad kunderna tycker.
– Eftersom jag uppmuntrar alla mina kunder att ge feedback är det såklart viktigt att hantera dem. Skulle jag få ett omdöme från någon som är missnöjd skulle jag såklart besvara det och förmodligen kontakta kunden i fråga. När nöjda kunder ger ett positivt omdöme brukar jag gå in och ge en like för att bekräfta att jag läst och att jag tar del av samtliga omdömen som kommer in. Det räcker – och uppskattas av mina kunder.
– För min egen del hade jag inte haft alla de kunder jag har idag om det inte vore för att mina tidigare kunder delat sina upplevelser. Det blir ett kvitto på det viktiga jobbet med omdömen för att få in fler kunder och det blir en naturlig del av marknadsföringen när jag hittar nya kunder. Omdömen är en självklarhet som ger en transparent bild av företaget och det är en fantastisk känsla att kunna stoltsera med sina omdömen från nöjda kunder.
– Mitt engagemang brukar uppskattas av mina kunder. Jag är en driven person och det brukar lysa igenom, vilket är glädjande att höra. Sen är jag avslappnad och personlig – jag försöker inte vara någon annan än mig själv. Jag gillar att träffa människor och skapa relationer och då är det viktigt att vara sig själva. Det bekräftar också mina kunder.
– Tro på din tjänst – din verksamhet och det du ska leverera. Om du tror på dig själv har du inget att vara rädd för. Se det som världens bästa chans att leva upp till dina kunders förväntan genom att få reda på deras förväntningar och feedback.