Starta 60 dagar kostnadsfritt

Så skriver du bättre offerter för din städfirma – 6 tips

Döm inte boken efter omslaget, brukar man säga. Samtidigt blir paketering och varumärke allt viktigare när kunder letar efter sin nya städfirma. När du skickar en offert är det ofta din första, och ibland enda, chans att sälja in ditt företag. Därför måste offerten vara riktigt bra om du ska vinna kunden. Här får du sex tips på hur du skriver en riktigt bra offert för din städfirma.
 
 
 

1. Var tydlig med priset – inte bara timpriset

Vid något tillfälle kommer kunden att titta på priset på din offert – och här gäller det att vara så tydlig som möjligt! Den potentiella kunden vill nämligen vara säker på vad slutsumman för städningen kommer att bli. Generellt värdesätter många ett tydligt pris som är lite högre mer än ett otydligt pris som från första början verkar lägre.

Ha därför med en tydlig prislista i offerten. Visa ditt timpris, men skriv också med eventuella avgifter som till exempel framkörningsavgift samt kostnad för städmaterial och vad totalkostnaden blir utifrån exempelvis kvadratmeter och antal städtillfällen.

 

2. Inkludera det som är relevant för kunden

I en offertprocess finns det vissa detaljer som inte är särskilt relevanta för kunden. Skriv istället det som är viktigt för kunden i offerten, såsom: 

  • Hur många städare som kommer för att städa

  • Vad som ingår i priset och om kunden måste skaffa material själv

  • Hur städningen kommer att gå till

  • Om kunden kommer kunna få samma städare återkommande

  • Rekommendationer eller betyg som visar på högt förtroende

Allt som inte är av betydelse för kunden i offertprocessen kan du istället skicka när du vunnit jobbet.

 

3. Be någon annan titta på offerten

Var alltid tydlig och professionell när du skriver offerter. Lägg därför lite tid på att gå igenom dina formuleringar och se till att de är korrekt skrivna på det språk som din offert gäller. Du kan gärna låta någon annan läsa igenom dina formuleringar och komma med feedback innan du skickar offerten till kunden.

 

4. Skicka offerten från en professionell mejladress

Om du skickar en offert från ett Hotmail- eller Gmail-konto kan vissa kunder bli osäkra på vem avsändaren är. Kanske blir de förvirrade och undrar om det är själva städfirman eller en privatperson som skickat den. Om du har en hemsida kan du ofta skaffa en mejladress som hör till hemsidans domän och skicka mejlet med offerten därifrån. Det ger direkt trygghet till kunden att offerten kommer från ett riktigt företag.

 

5. Bifoga dina kundomdömen 

I offerten kan du gärna skicka med en PDF med dina kundomdömen. På Reco har vi statistik som visar att det bästa för en städfirma är att varken vara dyrast eller billigast, utan att ligga någonstans i mitten och visa upp kundomdömen. Det kommer alltid finnas någon aktör som kan göra jobbet billigare än dig, så visa istället varför du är omtyckt av dina kunder. Om kunderna känner sig trygga i att jobbet blir bra gjort – och de vet att de kommer bli riktigt nöjda – har de flesta inga problem med att betala lite extra. Visste du förresten att 77% ‘alltid’ eller ‘regelbundet’ läser omdömen när de söker bland lokala företag.

Läs mer: Negativa omdömen ger fördelar när din städfirma ska vinna kundernas förtroende 

6. Sätt förväntan direkt

För störst chans att vinna offerten bör du svara snabbt när du får en förfrågan. Lägg därför några extra minuter på att visa att du förstått vad kunden behöver. Förmedla också när personen kan förväntas ha sin offert och vad den kommer att innehålla. Om du vet att det kommer ta dig tre dagar att skicka offerten, berätta det. Var ärlig och lova inte saker du inte kan uppfylla, annars kommer det leda till att den potentiella kunden får ett minskat förtroende för ditt företag. Och om du tar för lång tid på dig att svara finns risken att kunden frågar någon annan. De flesta kunder tar nämligen in offerter från flera städfirmor samtidigt.

Kolla på jobbet om det är möjligt

Var gärna lagom personlig när du skickar din offert. Huvudsaken är att kunden ska känna att de får sina frågor besvarade och att informationen de får är relevant. I den mån det är möjligt bör du också alltid försöka åka ut och kolla på jobbet innan du skickar offerten, speciellt om det gäller större hem- eller kontorsstäd. Det ger dig en klar fördel när du får se kunden i ögonen och kan ge ett korrekt estimat. Dessutom får du ett ypperligt tillfälle att prata om din kompetens och värderingar, vilket ger dig en bättre chans att vinna uppdraget.

Vi kan städfirmornas utmaningar

Reco är en omdömessajt som hjälper många städfirmor att bli mer framgångsrika. Vi hjälper våra kunder inom städbranschen med allt från hur man når ut och bygger trovärdighet till hur man nyttjar kundomdömen på bästa sätt.

Vad kan vi hjälpa dig med? Läs mer om hur du enkelt drar fördelar av Reco – eller testa Reco kostnadsfritt i 2 månader utan bindningstid!

Kom igång med kundomdömen  Du får möjlighet att prova helt kostnadsfritt under 60 dagar Starta här

Senaste inlägg

Visa alla
JF Måleriteam: Framgångsrikt måleriföretag i Stockholm bygger förtroende med Reco
Intervju med Mario Puga, grundare av Eter Ekonomi: En lyckad satsning med omdömen