Vet du hur många som inte väljer din e-handel?
Du är inte nöjd – inte dina kunder heller
Om du är som de flesta andra e-handlare är du inte den nöjda typen som florerar i en mättad marknad. Du vill istället expandera, maximera antalet klick och öka din försäljning tusenfalt. Det här är också en av de stora fördelarna med att driva en e-handel jämfört med mer traditionella företag.
Samtidigt har du redan koll på hur svårt det är att nå ut i det ständigt ökande bruset på Google och i sociala medier. Ditt varumärke har säkert fladdrat förbi många potentiella, köpsugna kunder under en sökning på Google eller som en annons på Instagram. Men har du funderat på de som inte väljer att konvertera? Vad beror det egentligen på?
Vilka gömmer sig i mörkertalet?
Idag har dina potentiella kunder många olika alternativ, även om de redan är köpstarka och vill ha det du erbjuder. Trots att du har utbudet, och är tillgänglig i din marknadsföring vid rätt tidpunkt, kan de istället välja ett annat varumärke eller en annan återförsäljare.
När kunden befinner sig i slutet av sin köpresa, redo att hämta sitt betalkort eller starta Swish-appen, är det snabba beslut som gäller. Ofta får magkänslan styra var man väljer att handla. Om ditt företag då inte känns tillräckligt tryggt eller värdeskapande kommer den potentiella kunden troligtvis söka sig någon annanstans.
Det är lätt att fastna i att enbart titta på den trafik som kommer in till sajten och vad den kostar. Men har du koll på mörkertalet i din konvertering? För det finns potential och människor som ser dig, men som du inte får prata med.
Tips på hur du får insikter om ditt konverteringsmörkertal
Se över söktrafik
Det första du bör göra är att se över söktrafiken som rör ditt varumärke och det du har att erbjuda. Låt säga att du säljer ekologiska parfymer eller vintagekostymer. Kika då på hur ofta det egentligen söks på “köpa ekologiska parfymer” eller “vintagekostym online”. Räkna sedan på hur stor andel av dessa som kan se din annons och hur många som rimligtvis bör hamna på din sajt.
Optimering och AB-test
En viktig del i att inte gå miste om möjliga konverteringar är att A/B-testa och kontinuerligt optimera annonsen i form av bilder, text och målgrupp. Se även till att din annons inte är för “säljig” – förutsatt att din önskade målgrupp inte gillar det. Försök komma bort från att basunera ut ett stort erbjudande och fokusera istället på känslan av varumärket.
Visa att det du säger är sant
En betydande faktor till utebliven konvertering kan vara att kunder söker efter något du kan erbjuda, men att de inte känner till ditt varumärke. Om du då kan visa på att du är ett äkta företag, som fått förtroende och bra feedback från andra kunder, blir det ditt social proof. Den potentiella kunden ser till exempel att andra handlat och blivit nöjda. Därför räcker det inte bara att säga att du har fantastisk kundservice eller de bästa produkterna – du måste styrka att det är sant.
Sätt dig själv i situationen att du ska boka ett hotell i en stad du ska besöka. De två du väljer mellan ligger på samma gata och du ser på deras hemsida att de har samma bekvämligheter och pris samt värdesätter bra service. Enda skillnaden är att det ena hotellet har 0 omdömen, medan det andra har 300 med ett snittbetyg på 4,5/5. Vilket hotell tror du är mer belagt än det andra?
Nyttja kundomdömen för att öka din konvertering
Just kundomdömen är en sådan sak som höjer förtroendet för ditt varumärke, ökar intresset och hjälper kunden att konvertera. Det inger den där extra tryggheten som låter kunden säkerställa att du håller det du lovar i annonsering och på sajt, vilket är extra viktigt när du har ett relativt nystartat e-handelsföretag.
Vill du också få in omdömen som konverterar? Då borde du testa Reco kostnadsfritt i två månader och låta våra rådgivare hjälpa till att minska ditt konverteringsmörkertal.