Starta 60 dagar kostnadsfritt

Så blev The Shed den bäst rankade restaurangen i London

Hur mycket påverkar dina kunders berättelser hur det går för ditt företag? Oobah Butler valde under 2017 att genomföra ett kreativt experiment för att ta reda på det. Genom att använda kundomdömen som enda marknadsföringskanal fick han på sex månader den påhittade restaurangen, The Shed att bli nummer 1 av 18.190 restauranger i London.

Skärmavbild 2018-05-01 kl. 15.24.52

75%  läser omdömen för att avgöra om ett företag är bra eller inte. Maria Menelaou driver Yorkshire Fisheries som är den bäst rankade fiskrestaurangen i Blackpool enligt flera recensionssajter. Hon berättar i en artikel för BBC news att kundomdömen helt har tagit över efter traditionell marknadsföring.

– Våra omdömen ger oss mängder av nya kunder, det gör verkligen stor skillnad. Vi satsar inte på någon annan marknadsföring, säger Menelaou.  


Sätt en tydlig strategi för hantering av kundomdömen
Varför är det viktigt att ha en tydlig strategi för hur du samlar in och visar upp kundomdömen? Tidigare har traditionell word-of-mouth varit en av de mest effektiva metoderna när en kund vill känna sig trygg med sitt val av företag. Idag har word-of-mouth flyttat ut på internet. Enligt BrightLocal litar 85 procent på omdömen på internet lika mycket som om de kom från en nära vän. Vi befinner oss just nu i av en av vår tids största skiften inom marknadsföringen.

Att The Shed blev nummer 1 av 18.190 restauranger i London, med omdömen som enda marknadsföringskanal, är ett tydligt exempel som bevisar en effektiv metod. Här ger vi dig tre tips som förhoppningsvis hjälper dig att tillämpa samma metod på ditt företag.


Steg 1: Kundens upplevelse
För att du framgångsrikt ska växa med hjälp av dina omdömen är det viktigt att det som skrivs om ditt företag är genuint. Istället för att samla in ett betyg på en skala ett till tio låter du dina kunder beskriva sin upplevelse med sina egna ord. Deras berättelse.

När du låter kunderna beskriva vad de känner, tycker och tänker får du unika berättelser som reflekterar verkligheten. Det är dessa berättelser som bevisar hur bra ditt företag är, det är också dessa berättelser som andra människor litar på när det ska välja företag.


Steg 2: Generera aktuella kundomdömen
Dina kundomdömen kommer att läsas av tusentals besökare som gör research inför ett köp. De kommer att läsa berättelserna som bevisar hur du har tagit hand om dina tidigare kunder.

l snitt läser en besökare 7 omdömen innan de känner att de kan lita på ditt företag, dessutom vill de se omdömen som inte är äldre än tre månader. De vill helt enkelt veta vad andra tycker om ditt företag i närtid.

Genom att implementera ett verktyg för löpande insamling av omdömen får du hjälp med att tillfråga alla dina kunder efter omdömen.  Med en insamlingseffektivitet på över 20% blir det snabbt många dagsaktuella omdömen. Berättelser som hjälper potentiella kunder att ta ett köpbeslut.


Steg 3: Visa upp dina omdömen
Det finns flera fördelar med att ha en strategi för insamling av omdömen. Primärt är det den enorma påverkan dina omdömen har på potentiella kunder. Det är helt enkelt fler som väljer att köpa om du kan visa upp vad dina tidigare nöjda kunder tycker. Men det ger dig också möjligheten att förbättras. Den feedback du får är värdefull, ta den till dig och låt er förbättras utifrån vad era kunder säger.

När det börjar samlas unika berättelser från dina kunder är det självklart viktigt att du visar upp dessa på alla tänkbara, relevanta platser. Ett måste är på din hemsida där du vet att besökarna tar sina köpbeslut. Det ger dels en ökad konvertering, men det gör också din hemsida mer kvalitativ. Desto oftare din hemsida uppdateras med aktuella kundomdömen, desto bättre rankar den i sökresultaten på google.

 

verisure


Här kan du se hela repotaget om The Shed At Dulwich 



Kom igång med kundomdömen  Du får möjlighet att prova helt kostnadsfritt under 60 dagar Starta här

Senaste inlägg

Visa alla
JF Måleriteam: Framgångsrikt måleriföretag i Stockholm bygger förtroende med Reco
Intervju med Mario Puga, grundare av Eter Ekonomi: En lyckad satsning med omdömen