Så syns ditt företag på internet
Under 2017 gjordes 55 miljoner sökningar om dagen på Google, bara i Sverige. Hur framstår ditt företag när någon söker efter det? Hur många besökare har du på din hemsida? Hur många av dessa blir kunder? Är 55 miljoner sökningar tillräckligt många för att du ska fundera över hur du framstår på internet?
För att inte riskera att dina kunder väljer en konkurrent på grund av att de har en bättre hemsida, kommer vi dela med oss av några saker som vi rekommenderar att du börjar arbeta på.
Målet med det här inlägget är inte att ge dig ångest. Det är snarare att ge dig några lågt hängande frukter som du kan börja jobba med. Du ska få möjligheten att se en tydlig effekt utan att lägga ner allt för mycket tid.
Målsättning
Sätt upp ett övergripande mål för verksamheten. Är det att vara ledande inom din bransch, eller att ni ska vara det mest trovärdiga företaget bland kunderna? Är det att ha den bästa företagskulturen eller att helt enkelt öka er försäljning? Definiera målen för just er verksamhet.
Sätt upp en tydlig plan på hur ni ska följa upp era mål. Vilka mätetal ska ni använda er av?
Google my business
Se till att ni har en uppdaterad Google My Business med bilder, kontaktuppgifter, öppettider och omdömen. När man googlar efter ert varumärke får man då en väldigt tydlig bild av er som företag, samt hur man kan komma i kontakt med er.
Analysera din trafik
Hur många besökare har ni på er sajt? Hur många av besökarna blir kunder? Vad händer från att besökaren kommer in på er sajt till dess att de blir kunder?
Om ni har 1000 besökare där 10 i slutändan blir kunder finns det fortfarande 990 besökare kvar att påverka för att de också ska vilja bli kunder. Ökar du antalet kunder från tio till tjugo, ökar du också din försäljning med 100 procent. Värt att tänka på?
Se till att skaffa dig grundläggande kunskaper i Google Analytics. Där kan du tydligt se hur många besökare du har, och ju bättre du blir i verktyget desto mer kan du lära dig om dina besökare.
Hur påverkar du fler av dina besökare?
Nu kommer vi till det roliga. Hur kommer det sig att vissa väljer att bli kunder, och att andra inte blir det? Framförallt, hur kan du påverka dem?
I grunden är det fördelaktigt om din hemsida erbjuder svar på de vanligaste frågorna. Kan man ta del av ditt erbjudande och är det enkelt att hitta kontaktuppgifter så att det går att få tag på dig?
Vart tas besluten?
Du kommer snart förstå vilka sidor dina besökare fattar sina beslut på. Då är det viktigt att göra det enkelt för besökaren att ta ett köpbeslut.
- Texter
Jobba inte med för mycket text. Känner du att du har ett stycke som måste innehålla mycket information kommer förmodligen ingen att läsa det. Då är det ändå inte värt att ha kvar det.
- Ett enkelt knep för att få besökaren att läsa information är att dela upp stycket i punktform.
- Omdömen
Visa dina potentiella kunder att andra har varit nöjda med dig. Detta ökar tryggheten och gör det betydligt enklare för besökaren att välja dig framför dina konkurrenter. Fenix Begravningsbyrå jämförde när de visade upp omdömen med när de inte gjorde det. Resultatet var slående med 29% fler klick när de visade upp omdömen.
Tips: Visa upp att du har nöjda kunder i närheten av köpbeslut för att skapa trygghet. På Bilden nedan ser du hur Balance Training jobbar med omdömen för att öka antalet kunder på sin hemsida.
- Testa!
Lär dig hur man tar välgrundade beslut som bygger på statistik. Beslut på magkänsla är sällan bra. Ett hett tips är att du vänder dig till våra vänner på Conversionista om du vill lära dig mer om att det.