Så kan omdömen påverka din SEO
För att kunna få bra positioner i sökmotorer som Google – men också generera mer affärer via denna kanal – krävs det att man optimerar sin webbplats för såväl användare som sökmotorer. Något som kan påverka detta arbete på ett positivt sätt är omdömen!
I denna artikel kommer Albin Sandberg – SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight – berätta mer om hur omdömen kan påverka ditt arbete med sökmotoroptimering.
Vilken betydelse har recensioner för din sökmotoroptimering?
Kundomdömen kan, tro det eller ej, ha en stor betydelse för din SEO då dem både direkt och indirekt har möjlighet att påverka detta arbete. Sökjättar som Google genomför ständigt förändringar när det kommer till vilka faktorer som påverkar dina positioner i SERP:en, men något som varit synonymt under de senaste åren är att mer och mer fokus läggs på innehåll, användarvänlighet och ”social sharing”.
Enligt statistik från Moz är uppskattningsvis 10% av Googles rankningsfaktorer relaterade till omdömen, samtidigt som hela 83% av digitala marknadsförare i en undersökning anser att man som företag får en bra avkastning på sin investering när man fokuserar på kundomdömen.
Recensioner blir onekligen allt viktigare för sökmotorer, men det finns också gott om statistik på hur omdömen även kan påverka potentiella kunder:
- 90% av konsumenter läser recensioner innan de besöker ett företag
- 31% av konsumenterna kommer sannolikt att spendera 31% mer hos ett företag med bra kundomdömen
- 72% av konsumenterna kommer att vidta åtgärder först efter att ha läst ett positivt omdöme
3 sätt som kundomdömen kan påverka din SEO
För att tydligare påvisa hur pass effektivt kundomdömen kan vara för ditt arbete med sökmotoroptimering, har jag nedan sammanställt tre sätt som de kan påverka detta på:
Google främjar webbplatser med bra omdömen
Sökjättar som Google använder sig utav hundratals rankningsfaktorer innan de avgör vilken position din webbplats ska få bland sökresultaten. Något som de bland annat kollar på är hur pass auktoritär din sida är och vad användare tycker om den (social proof), vilket recensioner kan påverka.
För att summera det hela - desto fler och positivare omdömen din webbplats har, desto bättre är det i Googles ögon!
Få en starkare länkprofil
En utav de rankningsfaktorer som Google lägger allra största vikt på är antalet och kvalitén på de länkar din webbplats erhåller. Med andra ord de länkar som din webbplats får från andra sajter.
Såhär i valtider skulle man kunna likna det med ett val – ju fler röster ett parti har desto mer inflytande får dem – detsamma gäller din webbplats. Enda skillnaden är att rösterna då avgörs av länkar.
När du väljer att använda dig utav en omdömessajt som Reco får du en egen profil/sida som beskriver din verksamhet, samtidigt som du även erhåller en länk till din webbplats. Något som är väldigt positivt för din sökmotoroptimering:
Erhåll en ”review snippet”
Oavsett ifall du nyligen har sökt efter en lokal städfirma, restaurang eller rörmokare, har du troligtvis upptäckt att vissa webbplatser har stjärnor, så kallade review snippets, synliga i deras sökresultat:
När din reco-sida erhåller en review snippet kan de potentiella kunderna direkt avgöra ifall de litar på ditt företag och er produkt eller tjänst, samtidigt som det också gör att ditt resultat sticker ut från mängden.
Detta kan i sin tur leda till att din CTR (klick frekvens), trafik och även försäljning har möjlighet att förbättras. Särskilt den ökade klickfrekvensen kan påverka dina placeringar i sökmotorerna mycket positivt efter införandet av Googles algoritm RankBrain som introducerades under 2015.
Efter införandet av denna nya algoritm kan nämligen webbplatser som har en högre CTR än genomsnittet få bättre placeringar än ”de borde”, vilket också en utvecklare från Google bekräftade när han under en konferens visade följande bild:
Sammanfattningsvis
Att använda sig utav omdömen har en både direkt och indirekt påverkan på din synlighet i sökmotorerna, samtidigt som det har en ännu större inverkan på potentiella kunder i ett kritiskt stadie i köpprocessen. Recensioner är således ett både enkelt och kostnadseffektivt sätt att driva mer trafik till din webbplats och öka försäljningen!