SL skiter fullständig i sina kunder
10 mars åkte jag tvärbanan från Sundbyerg till mitt arbete som ligger i Linde, på vägen började jag fundera på om mitt gröna kort verkligen gällde längre och gick in i SL appen och vet inte om jag tryckte fel eller om appen inte visade korrekt info men jag kunde inte se att kortet var aktivt just där och då utan trodde att det gått ut. Då jag vet att kontrollanterna kliver på i liljeholmen så gick jag in och köpte för en månad framåt och även denna gång gjorde jag fel då jag var lite... morgontrött, istället för att köpa till det gröna kortet blev det till mobilen som jag aktiverade, när sedan kontrollanterna kom på tvärbanan så sträckte jag fram kortet och de blippade utan problem. När jag en stund senare kontrollerade i appen igen upptäckte jag att mitt gröna kort faktist gällde till 28 mars och att jag aktiverat inköpet till appen i mobiltelefonen, detta var den 10 mars. Ringde in lite senare samma dag till SL kundtjänst och påtalade detta och förklarade hela historien och han skulle skicka ärendet vidare till återbetalning. Idag fick jag beskedet enligt nedan:
*
Ditt ärende gällande återköp av en aktiv periodbiljett har blivit handlagt.
Återköp gäller inte aktiverade periodbiljetter med en giltighetstid på 30 dagar eller kortare enligt punkt 6.1 i våra allmänna villkor.
Vi kan på grund av detta inte återköpa din aktiverade periodbiljett.
Vänliga hälsningar,
Lars
Kundvård och reklamationer
SL Kundtjänst
*
När jag sedan imorse då jag fick detta besked 17 mars chattade med SL och hänvisade till ärendet, så visade det sig att det inte fanns någon som helst info i det vad jag har uppgivit när jag ringde in till SL 10 mars. Att göra fel i SL app, betyder nu att jag förlorar ungefär 600 kronor och är helt befängt, är det ett straff att göra fel och om jag förstår rätt så ska man inte använda SL appen överhuvudtaget då det finns så pass mycket risker med att det blir fel och att du under inga omständigheter kan få någon återbetalning. Detta är bara så uselt av SL och de skiter fullständigt i sina kunder. Jag ska försöka hitta andra vägar och göra allt jag kan för att inte använda SL i fortsättningen, det kan bli så dyrbart.
Jag har varit i kontakt med SL ett flertal gånger angående detta och de bara upprepar sig, det går inte att föra över till kortet som jag tror är helt möjligt. Detta är SL affärsmodell idag, man har utvecklat en app som gör det möjligt att göra fel om man inte är väldigt observant och därefter hänvisar till sina allmäna villkor 6.1 som säger som nedan:
6.1 Återköp av periodbiljetter En periodbiljett är en biljett som ger dig rätt till ett obegränsat antal resor under en period på minst 24 timmar. Innan du har börjat använda biljetten kan du återlösa den till dess fulla värde. Årsbiljett prenumeration är ett undantag – den biljetten kan SL aldrig återköpa, oavsett om du börjat använda biljetten eller inte. SL återköper bara påbörjade periodbiljetter som från början hade en giltighetstid på minst 90 dagar. Värdet på biljetten minskar med en viss summa för varje dag som går, vilket innebär att efter en viss tid så är återköpsvärdet 0 kronor. Vilka återköpsbelopp som gäller finns på sl.se.
Hur är det möjligt att detta kunnat slinka igenom det konsumentskydd du har som kund, detta måste förbjudas.
Datum för upplevelse: 10 mars 2023