Ingen kompensation efter begånget misstag
”Jag har redan skrivit ut recept på ögondroppar, så du kan hämta ut dem på apoteket”, avslutade läkaren laserbehandlingen av min efterstarr.
20 minuter senare hade vi promenerat till närmaste apotek, men inget recept. Senare under eftermiddagen köade vi på ytterligare två apotek, med samma nedslående resultat. En snabb koll på hemsidan visade, att mottagningen hade stängt för dagen, så att försöka ringa var inte någon idé.
När telefontiden nästföljande dag började (07.00) provade... jag att ringa med möttes av en telefonsvarare som meddelade att man skulle vara åter från semester den 7/8. (Detta hände den 25/8!)
Efter ett ha lyssnat till samma telefonsvarare ett antal gånger, insåg jag efter ett par timmar att enda sättet att komma i kontakt med dem var att köra dit (2 mil enkel resa). Väl på plats fick jag hjälp med receptet – men inte något mer.
Summering av konsekvenserna av företagets misstag:
Total spilltid: 4½ timmar
Resor med egen bil: 4 mil
P-avgift: 60 kronor
Kommentar från receptionisten: ”Vi har haft problem med telefonsvararen.”
Kommentar från läkaren: ”Det blev visst något fel, men nu ska det finnas där”.
Någon form av ekonomisk kompensation för besvär och kostnader var inte att tänka på.