Om du vill bli hånad av supporten när du köpt en ikke fungerande produkt …
… då är chargeamps ditt företag ! Jag hade en laddbox från chargeamps och solceller med växelriktare från fronius och tänkte det var smart att komplettera med en lastbalansering och green charging. Det började med att deras ampguard har så dålig kvalité att den första som skickades var trasig redan när den kom från fabriken; även utbytesdelen som jag fick var lika trasigt när vi öppnade paketet och tredje gången de skickade var det faktiskt fungerande... delar. Installerat och klart med två extra resor för elektrikern som gick på mitt konto så klart och installationen och inställningen var äntligen gjort. Dock vägrar lastbalanseraren att slå på maximal laddning (alltså med tillskott från nätet) på inställd tidsintervall (dvs nattetid) när den står på green charging, laddning på ren solel fungerar faktiskt med de få kWh som man får under vintern. Hur man sen än bär sig åt för att kontakta supporten (som bara kan nås via Mail) får man ett svar från en AI om att green charging enbart är möjligt om man har solceller installerade och att man skall kontrollera detta innan man går vidare med fler kontaktförsök. Efter visst trasslande lyckades jag krångla mig förbi denna AI till en riktig människa som undertecknar med Malte. I detta Mail förklarade jag tydligt att problemet ligger i att lastbalanseraren inte slår på full laddning enl tidsschema med ström från nätet men att green charging med solcellsel faktiskt fungerade. Vidare påpekade jag något irriterad att de skickat två trasiga produkter som kostat mit två onödiga elektriker-besök med tillhörande räkning. Malte fortsatte i AI:ns anda å idiotförklarade mig rakt av genom att förklara mig att solcellsladdning bara kan ske när solcellerna faktiskt genererar el - han hade helt enkelt inte läst mailet (solladdningen är ju den delen som faktiskt fungerar) och hänvisade till deras partners (trots att elektrikern vart här två ggr och vi kollat igenom tillsammans att allt verkligen är korrekt installerat). Där brast mitt tålamod till slut och jag frågade i mitt svar om det är företagets policy att håna sina kunder efter man tagit betalt för en ikke fungerande produkt och om inte det vore mer lämpligt att läsa kundens Mail för att förstå vart problemet ligger; som svar fick jag en utskällning från honom men inte minsta intresse att bry sig om att de sålt en ikke fungerande produkt och dessutom orsakat en massa extra-kostnader. Jag hänvisade till mitt första Mail och påpekade åter att han inte ens brytt sig om den frågan jag har ställt; sedan dess är det total tystnad från Malte. Jag ger dem en vecka till att rätta till det hela, sen kommer jag anmäla företaget båda till Konsumentverket för de säljer trasiga produkter, orsakar en del extra kostnader då de hänvisar till 3:e part som uppenbarligen inte orsakat problemet och sedan är oförskämda i sina svar efter först gjort allt de kunde för att göra sig onåbar genom en AI som ger idiotsvar på kundernas Mail. Kommer även dra det till elsäkerhetsverket då charge amps skickat två lastmätare som har så dålig kvalité att de var trasiga från fabrik och sedan inte ens tar ansvar när deras produkt inte fungerar trots att det handlar om en lastbalansering som skall skydda husets elsystem från överbelastning vid Elbilsladdning.