Köpte bilen för 363.000
Så fort kom vinter jag hade problem med värmen i bilen .
Dem bil inte betala för kostnaden och inte vill ha bilen tillbaka .
Inte köp bil i från EBcars Udevalla.
Vill du göra en trygg bilaffär så undvik göra affärer med EBCars i Uddevalla.
Jag gjorde ett spontanbesök en torsdag och bilen jag huvudsakligen ville kolla på var vid tillfället utlånad till hans mor "då det ändå var fulltank". Jag uppmanades att komma tillbaka på söndagen samma vecka.
Försäljaren var trevlig och berättade så mycket gott om bilen och ville verkligen att jag skulle köpa den.
Jag kom tillbaka på söndagen och bilen stod då inne i hans varma lokal för beskådning. Bilen var fin, var trevlig att köra och jag... köpte den. Vid köpet tecknade säljaren en begnadnadförsäkring/garanti på bilen ifall jag skulle få problem med bilen. Säljaren var noga med att förklara att slitdelar ingår ej i garantin hos försäljaren och jag får då kontakta försäkringsbolaget.
På väg hem från försäljaren (det fanns förövrigt inte en droppe bränsle i), samma dag så la jag märke till att motortemperaturen inte stiger som man är van vid från tidigare fordon, men jag hade inga större tankar om det då det är en digital mätare och det kanske fungerar annorlunda. Jag kommer hem och parkerar.
Dagen efter ska jag åka till jobbet. Bilen går väldigt dåligt vid kallstart och jag försöker få upp motorvarven utan resultat. Bilen dog flera gånger efter varandra och var tvungen att startas på nytt, säkert 5-6 gånger tills den höll sig någorlunda på tomgång.
Efter många om och men märkte jag att varken bilen blev varm, motortemperaturen är på lägsta nivå och jag sätter på sätvärmen för att få någon slags värme. Sätvärmen på förarsidan var också ur funktion. Jag körde 8 mil med bilen och ingen förändring. Den började iaf gå lite bättre när motorn var igång ett tag.
Jag kontaktade säljaren samma dag och han menade på att jag får välja om jag vill ha sätvärme eller en fungerande motor, han menar att han har rätten på sin sida då det inte finns garanti på slitagedelar då felet jag beskrev tyder på dåliga glödstift och trasigt termostat, vilket är slitagedelar. Men kom igen, det har gått mindre än 10 timmar från att jag köpte bilen i 'perfekt skick' tills att det visade sig finnas åtminstone 3 fel på bilen. Dessa fel har han vetat om, annars hade han inte haft bilen i sitt varma garage i väntan på att jag kom dit ett par timmar senare.
Säljaren har även fuskat med fordonsskatten. Bilen köpte jag den 14 februari och när hans mamma kom tillbaka med bilen så ställdes bilen av och säljaren får då tillbaka fordonsskatt, ägarbytet registrerades den 15 februari, en dag senare än jag köpte bilen. Enligt Transportstyrelsens är detta ett välkännd "fusk" och man ska ta detta med bilförsäljaren och inte med Transportstyrelsen. Tack för hjälpen.
Jag har även haft kontakt med ARN som inte heller verkar kunna hjälpa till utan hänvisar hur jag ska kontakta bilförsäljaren, varpå bilförsäljaren slutar svarar efter mitt andra mejl.
Så ni som är inne på EBCars och ser en spännande bil, åk inte ens och kolla på den, välj en seriös handlare istället. Oavsett vad försäljaren lovar och säger, får ni problem med bilen så kommer ni dras med detta utan hjälp.
Jag är väldigt övertygad om att försäljaren har vetat om felen och jag tror inte på oturen i det här fallet, dyker det upp ett fel på hemresan, det är otur, dyker det upp 3 fel samt att han fuskar med skatten, det är rent bedrägeri och han måste varnas för!
Jag hoppas denna recensionen gynnar hans affärer i framtiden!