Fredag den 9 sep. var jag på jakt efter jacka/-or för den kommande kallare säsongen. Tittade i fler webbutiker som jag handlat från tidigare och en av dessa, Friluftsland.se hade några väldigt bra erbjudanden. Priserna var angivna dels i kronor men också som en procentsats av vad de nu kostade i förhållande till det ordinarie priset. Jag hade därmed ingen anledning att tro att priserna var "för bra för att vara sanna". Det var ju inte priset i kronor som i så fall var fel utan även beräkningsgrunden för procentsatsen.
...
Jag har handlat av Friluftsland tidigare och då varit nöjd med priser/produkter och bemötande men denna gång tar de endast priset i dåligt/klantigt bemötande.
Den 12 sep nås jag av ett mail (som även skickats till 100+ andra kunder) där de beklagar att de haft tekniska bekymmer under ett antal dagar. Priser och lagersaldon har på vissa produkter (konstigt nog inte på hela hemsidan) varit felaktiga och de känner sig därmed berättigade att annullera ordern för mig (och alla de övriga mottagarna av detta mail).
Deras "eftergift" för att locka mig att vara fortsatt kund hos dem inskränker sig till en 20 procentig rabatt (endast giltig på ordinarie priser) vid nästa köptillfälle.
Har Friluftsland så dålig koll på sin hemsida att det tar flera dagar för dem att upptäcka dessa problem? Hur är det i så fall ställt med säkerheten för besökaren/kunden? Vilka typer av illvillig kod kan planteras på en sida som är så dåligt omskött av företaget att det först efter fyra dagar kommuniceras med kunderna om att man har haft problem?
Ingångna avtal ska hållas, det är grunden i den svenska avtalslagen. Friluftsland visar än så länge på dåligt omdöme i såväl hemsidesövervakning, säker kundkommunikation samt i kundvård/goodwill.
Om inte Friluftsland tar till sig av kritiken som alla vi lurade och besvikna kunder framför dels som svar på deras mail och dels via olika internetkanaler som Prisjakt/Trusted Reviews/Facebook/Twitter och bloggar kommer jag inte att vare sig handla med dem eller rekommendera någon annan att göra det. Min rekommendation blir tvärtom att hålla sig borta från Friluftsland.se då de inte tar seriöst på säkerhet, avtal eller kundvård.