Jag skulle bli kund, detta skulle gå direkt sa dom! Eftersom jag hade rörligt redan. 14 dagars ångerrätt, men hur ska jag kunna ångra något jag inte ens fått känna på, för det har inte hänt något ännu! Nu är det för sent. Får ett mail först nu om att dom vill ha deposition, alltså va? Jag har tillräckligt med problem och påväg upp nu och sedan kommer detta? Kan inte ens logga in på Mina sidor för det står att jag inte är kunde fyfan va jag känner mig lurad.
Fortum Sverige
31 omdömen om Fortum Sverige
Hej mitt samtal med Telinet var bra väldigt kunnig och trevlig medarbetare bara positivt. Med vänlig hälsning, Janne.
Extremt ovilliga att hjälpa sina kunder. Vi har efterfrågat inloggningsuppgifter till vårt konto i snart TVÅ MÅNADER. Varje gång man ringer in vet den ena inte vad den andre sagt. Helt värdelösa. Vi har under varje samtal senaste veckorna uppgett att vi vill ha timpris men när första fakturan kommer ser vi att dessa idioter, trots flertalet samtal med kundtjänst, tecknat rörligt månadspris. Detta händer då också EFTER att Fortum första gången inte fullföljt att teckna vårt avtal, men inte informerade oss, vilket ledde till...
BYT BYT BYT! Fortum tycks ha upphört, eller så vill de tjäna pengar på förseningsavgifter! De skickar inte ut någon räkning. När jag försöker gå in på mitt konto fungerar inte lösenord. Flera gånger försöker jag få ett nytt lösenord till min mejl. Inget händer. Naturligtvis byter jag till ett vettigt, normalt elbolag. Alla som läser detta...Byt bort Fortum så fort ni kan. Det är skurkar som driver Fortum.
Fortum är ofattbart kundfientligt företag som rent ut sagt pissar på sina kunder. En faktura går en arbetsvecka över senaste betalningsdag pga att posten slarvat och vips kommer INKASSOKRAV med tillkommande kostnad 450 kr! UTAN att de först skickat påminnelse. Dessutom använder de inkassobranschens mest svartlistade maffiaföretag som heter Lowell. Lämnar nu med omedelbar verkan Fortum (tack och lov rörligt avtal utan bindningstid) och uppmanar alla som kan att göra det samma
I februari gick min faktura till inkasso pga att fortum hade problem med sin autogiro. Jag betalade denna faktura direkt innan jag ringde in och frågade vad som hänt då jag har autogiro. Personen jag pratade med i februari beklagade, berättade att flera personer hade haft problem och att jag skulle få inkassoavgiften återbetalt samt att de skulle återkalla inkasso. Veckor gick och inget hände, jag har sedan februari ringt in samt varit i mejlkontakt med fortum säkert över 15 gånger, där jag varje gång får berätta om min...
Ingen fungerande kundtjänst. Mejlar man dom får man bara svar: Vet inte vad du pratar om. Ringer dig först när du har valt en annan leverantör, annars ingen kontakt alls även om du har önskat det. VARNING!
De skickar ingen påminnelse på fakturor till mitt företag, vilket jag starkt ogillar. Har nu fått två fakturor från Lowell som är det inkassoföretag som Fortum anlitar. Förmodligen dags att byta från Fortum om det nu går att komma få kontakt med deras kundtjänst…
Fortum lockar med 300 kr rabatt för mat via Mecenat, dock är det en bluff. Varning.
Felaktigt påförd avtal med fast pris i stället för det avtalade rörliga. Går ej att nå per telefon. Automatsvarare säger att kundtjänst stänger 2 timmar tidigare, varje dag, v 31 och nu också v 32 för att man bl a ska "ta hand om personalen". Väntetid 1,5 timmar. Svarar ej på mejl, hänvisar i stället till "kundvårdsgruppen" som hanterar reklamationer. Som inte heller svarar. Formulär på hemsidan att fylla i med ärende och kontaktuppgifter går ej att skicka. Felmeddelande att det inte kunde levereras. Facebooksidan används...
Fortum förvånar. Utåt sett ett seriöst företag. Jag vill avråda från att teckna någon typ av el-avtal med företaget.
Beställde mat utan att betala Fick telefonsamtal från deras Vexel nummer där de beställde mat mot faktura, fick aldrig betalt, när vi ringde och tjatade att prata med någon som är ansvarig på Fortum det tag flera dagar att en ansvarig kvinna ringde och meddelade oss att det är inte de som ringde och beställde mat därför vill de inte betala för beställning. Dålig jätte dåligt att de stora lurar oss små företagare som redan går på våra knän.
VARNING FÖR FORTUM Signera verkligen med vilket annat elbolag som helst!! Vi har blivit grundlurade. Fick till oss ett pris muntligt via telefon för att binda tre år (!!) men skulle enligt säljaren ”signera avtal med ett annat pris för att det skulle gå igenom och vänta på ett uppdaterat med korrekt info” vi har dock väntat och väntat men inget uppdaterat kom och vi fastnar då med det som är signerat. Ringt kundtjänst som inte vill hjälpa oss på något sätt och de vägrar att kontakta säljaren vi pratat med för att utreda...
Jag fick ett samtal av Fortum för ett år sen. där man lovade billigaste priset i Sverige - el till inköpspris mm. man lovade att det inte var några "dolda avgifter" osv. man sa att man prispressade marknaden för konsumenterna. "tyvärr kollade jag nyligen att det är no. 80 på listan av prissättningar. så bara 79 elbolag i Sverige hade varit billigare." jag betalar tom mer än det avtalet som jag tidigare hade, som jag skulle spara mycket på att byta till Fortum. Vilket jäkla skitsnack. Nu har jag som missnöjd...
Akta er för dessa bedragare som försöker lura äldre genom att skicka bluffakturor och hota med inkasso. De påstår att förbrukningen för en månad varit över 3000kWh när nätbolaget E.ON säger att den varit under 150kWh. Fortum vägrar att rätta fakturan, rent bedrägeri.
Bifogar mejlkonversation för att förstå ärendet. Hej! Du, Hannes, vill inte erkänna att du begått ett tjänstefel. Ett organisationsnummer kan ha FLERA anläggningar, dessutom har jag antecknat till dig dessa anläggnings ID, adress och även förklarat allt via telefonen, lyssna gärna på inspelningen! Ett företag/ett org.nr kan/får ha FLERA anläggningar/anläggnings ID. Elle hur?! Det var aldrig problem tidigare med andra elleverantörer. Till dem har jag bara antecknat anläggnings ID och adress, org.nr, och dem andra duktiga...
Hej Olga-Malena, Jag beklagar att du blivit bemött på det sett du beskriver, det är inte så vi vill jobba. Vi tar vidare din feedback till ansvarig avdelning. Finns det något mer vi kan göra för dig är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice via mail på kundservice@fortum.com eller via telefon på 020 - 46 00 00. Med vänlig hälsning William Fortum kundservice
Kundtjänst på Fortum ringde mig och berättade att det är så många av deras konkurrenter som ringer i mitt område och att de gärna vill ha mig kvar som kund. Fortum säger då att jag får sänkt månadskostnad i tre månader och att de gärna har kvar mig som kund i minst 18 månader till. Fortum försökte linda in det så att man inte skulle förstå att man band sig i 18 månader. Samtalet fick mig att byta elbolag efter 4 år hos Fortum.
Hej Sebastian, tack för din feedback, det ska självklart framgå tydligt att avtalet har en bindningstid. Vi vill gärna veta mer om det aktuella samtalet, om du har möjlighet skulle vi uppskatta om du hör av dig till oss på kundservice via mail på kundservice@fortum.com eller via telefon på 020 - 46 00 00 så att vi kan utreda det här vidare. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice
Gå inte på bluffen. Man blir uppringd från FORTUM's kundtjänst: Fortum HomeCall Customer Sales (vilket i sjäva verket ett telemarketing bolag: Loxysoft) som påstår att man såsom "trogen kund" får ett personligt erbjudande. Detta består av ett sänkt pris på ditt elcertifikat (handlar om ören) om man binder upp sig på 18 månader. Det de inte säger är att de höjer månadsavgiften med 10:-/mån samtidigt som de lägger till 2 stycken helt obegripliga s.k. "tillval": 1) "miljöpaket" om 45 kr /mån och 2) "prisskydd" om 39...
Hej! Jag beklagar att du haft den här upplevelsen med oss. Det här verkar inte ha gått rätt till utan du ska självklart få information om månadsavgift och eventuella tillägg till avtalet. Vi skulle vilja utreda det här vidare så om du har möjlighet får du gärna maila vår kundservice kundservice@fortum.com eller kontakta oss via telefon på 020 - 46 00 00 för att ge lite mer information om samtalet, som t.ex. när du blev kontaktad och från vilket telefonnummer. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice
Vilket snickesnack över telefon. Säljaren som ringer upp är slirig och otydlig och lägger sen på luren efter att hon blivit märkbart irriterad över att jag synat hennes bluff i "erbjudandet". Inte i närheten av ett givande samtal.
Hej Nisse, bättre sent än aldrig brukar det heta - vi har nu börjat besvara kommentarer här på Reco.se. Ber om ursäkt att det tagit lite tid! Tråkigt att du inte upplevde samtalet som givande - vi tar gärna emot feedback om det var något som inte gick rätt till. Nu är vi som sagt lite sent ute men du är välkommen att höra av dig till vår kundservice på 020 - 46 00 00 (alternativt maila till kundservice@fortum.com eller ta kontakt via Messenger) med mer information om samtalet så kan vi ta det vidare till säljansvarig. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice
Jag kan bara intyga vad andra skriver här. Känner mig lurad över telefon, har ingått ett avtal med en bindningstid på 18 månader(!) och prisgarantin man hänvisade till verkar ju inte gälla i praktiken som den presenterades över telefon. Den praxis jag varit van vid med tidigare elbolag har varit 1-3 månader bindningstid, max. Ofta helt utan. Kommer förlora kring 900 kr jämfört med elavtalet jag hade sedan tidigare. Slarvigt av mig, men även uselt skött av Fortum, jag hade ju inte ingått ett sådant avtal om jag inte blivit...
Hej Marcus! Vi har precis börjat besvara kommentarer här på reco.se så ber om ursäkt för ett sent svar. Tråkigt att höra att du känner dig lurad och att du fått ett dåligt bemötande, så vill vi såklart inte att det ska vara. Om det fortfarande är några oklarheter kring ditt elavtal är du varmt välkommen att höra av dig till oss på 020 - 46 00 00 (alternativt maila till kundservice@fortum.com eller ta kontakt via Messenger). Hänvisa gärna till det här omdömet. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice
Blir uppringd av en elsäljare, binder upp mig några år för att få ner elpriset. Det han inte sa var att han lade till 2 tillägg jag inte bett om. Mycket större månadskostnad än själva elen för 2 tillägg som inte ens fyller någon reell funktion. "miljöpaket" 45 kr /mån och bytesgaranti 39 kr /mån. Signade efter samtalet med sms. Jag kollade inte vad han lagt till förrän jag fick se avtalet i sin helhet som PDF på mejlen. Se upp med dessa skojare, och kolla era avtal noggrant så ni inte lägger pengar på företag som bedriver denna typen av verksamhet.
Hej Robin! Till att börja med ursäktar jag ett så sent svar, vi har precis börjat besvara kommentarer här på reco.se Det du beskriver strider mot de riktlinjer vi har kring försäljning, du ska självklart få information om eventuella tillägg till avtalet. Jag hoppas att det redan har ordnat upp sig för dig, annars får du gärna kontakta vår kundservice på 020 - 46 00 00 (alternativt via mail eller ta kontakt på Messenger). Tillvalen har ingen bindningstid utan kan avslutas närsomhelst under avtalstiden. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice
Riktigt värdelös och vilseledande sälj teknik, en säljare knackade på mitt dörr och sagt ” Vi ser att elen hos dig och andra i området stiger hela tiden” då frågade jag hur kan hon se min el förbrukning och vilket pris jag har. Då sa hon vi ser det bara. Vilket inte var sant jag har GodEl med prisgaranti på hela faktura dessutom jag är nöjd kund. Hur i hela friden kan någon stå och påstå osanning. Skärp er Fortum och era fältsäljare.
Hej Sirak, vet att det här svaret kommer väldigt sent - det är så att vi precis har börjat besvara omdömen här på Reco.se. Tråkigt att du fick en negativ upplevelse med oss men tack för att du tog dig tiden att lämna feedback. Jag tar detta vidare till säljansvarig. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice
Vi kom överens om något per telefon, en del av överenskommelse som inte spelades in. De bryter sedan mot överenskommelsen och vägrar göra rätt. Dåligt minst sagt och just pga sådant beteende som man inte vill ingå avtal per telefon.
Hej Sina, Det här svaret kommer väldigt sent på grund av att vi precis börjat besvara kommentarer här på reco.se. Ber om ursäkt för det! Det här låter ju inte alls bra, jag hoppas att allting löst sig för dig men om det fortfarande skulle vara något problem är du varmt välkommen att höra av dig till oss på 020 - 46 00 00 (alternativt maila till kundservice@fortum.com eller ta kontakt via Messenger), referera gärna till det här omdömet. Med vänlig hälsning, Hanna Fortum Kundservice
Fortums kundservice är extremt usel - har aldrig varit med om liknande. Deras koppling till Kivra är också ett stort frågetecken - trots att jag försökt att ta bort Fortum från Kivra så går fakturorna dit iallafall. Hos Fortum menar man på att jag får skylla mig själv som inte har läst det finstilta i avtalet gällande deras samarbete med Kivra. De ljuger även kring uppsägningsprocessen - att jag som kund inte får avsluta mitt abonnemang med dem innan jag kan bevisa att jag har ett nytt avtal med en ny leverantör. Detta är...
Värdelös kundservice, dyr el och extremt struliga. Det här företaget är ett skämt!
Dom ljög för mig! Jag hittade ett avtal på deras sida som jag ville ha men det stod inget om någon bindningstid så jag ringde in och pratade med dom. Jag var mycket tydlig att jag inte ville ha de om det var bundet i 1år. Och det va det inte sa dom! Sen fick jag hem papper på att det va bundet! Tur att man kan göra en flyttamälan;)
Deras prisgaranti är bara buffel & båg. Har ringt in fem ggr med nya exempel på leverantörer som är billigare. Varje gång har dom någon ursäkt för att inte sänka sitt pris. Slutligen vid 6:e samtalet kryper det fram. Dom får inte sänka priset så mycket. Nu byter jag elleverantör och rekommenderar andra att göra det samma. I te för att jag har problem med priset dom erbjuder. Men deras brustna löften får hela upplägget att kännas som en blåsare med dåliga argument.
Vad säger man. Servicekänsla har de bara läst om i en saga. Skicka räkningar verkar de relativt duktiga på. Tyvärr inte ALLTID då de plötsligt struntar i det och börjar skicka ut PÅMINNELSER på räkningar som inte nått fram. Gissar att det är "postens fel". Dessutom påminnelser med obskyra datum sådär strax före lön/studiemedel kommer in vilket är tillräckligt mycket "felmarginal" för att de med gott samvete ska anse sig kunna passa vidare till Inkasso. Man undrar ju vad för klåpare det är som driver ett sånt här företag....
I januari 2008 fakturerade de mig för mellanskillnaden för pris från en period med start 2007. Det blev nästan 3 lax de skulle ha på ett bräde. Känns ju måttligt seriöst.
Jag arbetar med el dagligen med tanke på att jag säljer el abonemang åt ett av Sveriges elbolag. Det du har råkat ut för Emma låter som ett av fortums priser som kallas fortum enkel. Det är deras tillsvidarepris som ofta ligger mellan 20-30 öre dyrare per kWh. Tyvärr är fortum dåliga på att höra av sig till sina tillsvidare kunder (antaligen pga de drar in mycket pengar på det.) Mitt tips är att höra av sig till fortum och be om att få ett rörligt pris istället, vilket skulle förminska dina kostnader rejält. Ett annat tips...
Valde själv fortum, som inbiten miljö aktivist finns det faktiskt inte många bolag som går att välja mellan. Numera kan jag väldigt mycket om elmarknaden och kan säga att dom ligger som enda energibolag i världen på en Top 100 lista för miljö. samtidigt som det är ett av de billigare bolagen i sverige! Alla ni som anser er betala för mycket borde kolla om ni verkligen gör det (40% av svenska folket gör faktiskt det). Mitt andra tipps är att ni utnyttjar prisgarantin ni har rätt till, det står på deras hemsida om priser och...
Varför har jag en obehaglig känsla av att de snor mina pengar? kankse för att jag betalat 1800/kvartal för min nybyggda 2a på 44kvm med täta väggar, utan tvätt och diskmaskin som drar mängder med el, plus att jag alltid slår av huvudströmmen när jag går hemmifrån så inget kan stå och dra på Stand By (rätt trevligt när man kommer hem också att slå på all mysbelysning ink TV direkt innanför dörren) När jag skulle flytta blev det trubbel med adresser och räkningar som de visserligen löste men det tog ett tag. Orkar inte byta för tillfället, men är det inte dyrt?