Sjukt varm,ödmjuk å duktig säljare.
Jag tvekade lite å avböjde erbjudandet/avtalet han hade lagt upp.
Efter jag sovit på saken ringde jag upp å bad så mycket om ursäckt-å han proffisionellt å ödmjukt bemötte mig med att man alltid ska känna sig lung å säker på sina beslut.
Sjukt duktig å ödmjuk kille.
Svar från Linus Seidel
Tack för förtroendet och grattis till din nya bil.
Linus tog emot mig väl från första stund. Hjälpt mig med svar på praktiska frågor efter jag tog med bilen hem.
Nöjd med både bemötande och köp. Varmt tack Linus
Köpte en bil som E-bromsen börja strula.
Samma dag som jag ringde kom de ner med lånebil och tog med min och fixade problemet. Väldigt smidigt och inga konstigheter, rekommenderar starkt att köpa bil av denna firma.
Först - jag har inget specifikt klagomål om säljaren Linus, han var trevlig - hoppas att han kan hitta ett sälj-jobb på ett företag som inte drivs av pirater i framtiden.
Eftersom inte jag kommer kunna bemöta eventuellt svar från Haninge Bilpark ska jag vara så detaljerad som möjligt. (Det blir alltså en vägg av text för den som är intresserad.)
Den 12e januari 2024 köpte vi en bil - en Volvo v50 som hade gått långt (24000 mil) för 40000kr. Det var absolut en chansning men den hade gått genom besiktningen (genomförd... av Haninge Bilpark) nyligen och vi tänkte att Volvo är en bra bil, och vi är nöjda om den går 9-12 månader.
Vi borde inte köpt bilen utan att göra mer research men vi var för desperata när vi kom dit - det var snö och slask och vi ville verkligen inte åka buss hem (så bilköp-varianten av att gå och handla hungrig). Men som sagt - förväntningarna på bilen var väldigt låga och vi kände en trygghet i att den var nybesiktigad och att en bilhandlare skulle följa konsumentköplagen om det hände något.
Bilen gick… konstigt (hackade vid växling) redan efter några veckor och man ska ju ha ngn slags garanti i 2 månader - så den 11e mars hade vi bilen kollad av en oberoende mekaniker som konstaterade en långsam oljeläcka. Jag mailade Haninge Bilpark om det men fick inget svar. Eftersom mekanikern sa att det var en långsam läcka (och vi hade så låga förväntningar på bilen ändå) tänkte vi att vi kör ändå men fyller på olja oftare än på en vanlig bil under resten av vår Volvos liv.
Den 23e mars slutade bilen gå - det gick inte att växla och vi lämnade in den till deras verkstad. Den 26e mars fick vi veta att koppling och svänghjul skulle behöva bytas, vilket skulle kosta 16000kr men som goodwill skulle vi få det för 5000kr eftersom vi köpt bilen så pass nyligen. Ok, toppen, vi körde på det.
Den 12e april (3 veckor efter vi lämnat) kunde vi hämta bilen. Det underliga var att på fakturan står det att ”växelwire” var bruten och bytt - delen som är bytt är alltså ett växelreglagewire (2000kr) men vi betalade bara för arbete (3000kr). Oklart vad som hände med koppling och svänghjul.
Den 26e april började bilen låta och gå konstigt igen - oljan var då helt slut (15 veckor efter vi köpt bilen, 8 veckor efter vi gjort ett oljebyte - varav bilen stått på deras verkstad i tre veckor). Vi försökte fylla på olja men inget hände. Motorlampan blinkade rött.
Jag kontaktade reklamationen och sa att jag tröttnat på att ha den här bilen - kan jag reklamera eftersom felen upptäcktes och påpekades inom två månader efter köp / och allt tyder på att dessa fel redan fanns när vi köpte bilen? Jag blev erbjuden att sälja tillbaka den för 15000kr, och frågade igen varför jag inte kan reklamera enligt konsumentköplagen? Inget svar. Jag mailade igen och förklarade hur jag tolkade lagen och bad om deras tolkning som motsade min tolkning. Inget svar. Fattade att jag inte skulle få något svar, och vi behöver ha en bil så jag mailade igen och sa att jag godtog återköpet för jag vill gå vidare i livet, då svarade de igen och ordnade med återköp.
Vi ville inte köra bilen tillbaka pga det inte kändes säkert att köra en bil som kanske läcker olja som ett såll, och personen som satt med reklamationsärendet tyckte att vi skulle köra dit den ändå för ”det är säkert bara ett tändstift” (något som vi också bytt 8 veckor tidigare).
Killarna som kom och hämtade var trevliga och snabba (hoppas att dom kom tillbaka säkert till Haninge). Gissar att det inte var ett tändstift eftersom bilen ställdes av samma dag som den köptes tillbaka.
Vi köpte tillslut en bil från en handlare som är auktoriserad återförsäljare av märket vi bestämde oss för - det kostade såklart mer men det fick det vara värt. Även om jag skulle behöva en billig bil skulle jag föredra att köpa den på blocket - gör research, sedan en rimlig sortering av annonser, ha inte bråttom, beställ ägaruppgifter från Transportstyrelsen etc - det finns ingen extra säkerhet i att handla från Haninge Bilpark än en privatperson på Blocket iom att de inte följer konsumentköplagen.
Såhär 3 månader efter de köpte tillbaka bilen så har den ställts på igen men de står fortfarande som ägare på den så den är nog svårsåld. Antagligen pga att den har rullat klart. Trist att jag behövde gå back 35000 kr innan de fattade det bara. (*köpte för 40000 och sålde tillbaka för 15000 men vi lade 10000 på oljebyte, bärgning och reparation också).
Sammanfattningsvis tänker jag ungefär som en bekant sa till min make när han berättade om köpet ”jag skulle inte rekommendera Haninge Bilpark till min värsta fiende”.
Svar från Linus Seidel
Hej!
Vi förklarade vid köpet att det inte var en av våra bästa bilar och att vi rekommenderade er att köpa en annan bil.
Anledningen till avställningen är för att alla våra bilar ställs av när de står hos oss, annars hade det varit en väldigt dyr kostnad för oss som då hade setts på prislapparna på bilarna.
Vad tråkigt att er bekant sa så, er bekanta får gärna höra av sig till oss.
Vi har haft problem med ett externt företag som hållit i vår reklamationshantering men har går åtgärder på detta.
Hoppas du har en fin fortsatt dag!
Med vänlig hälsning,
Haninge Bilpark
Linus är fantastisk, noggrann och väldigt tillmötesgående. Han kan bilar, provkörde proffsigt och var rädd om bilen. En mycket trevlig affär med honom!