Efter att vi hade haft våra förlovningsringar, som var i borstat silver och rödguld i 3 månader. Så började silvret svartna och både guldet och silvret hade blivit repiga. Min flickvän har haft annan en silverring under flera års tid som inte var i närheten av lika dåligt skick och har haft båda ringarna hela tiden. Så det handlar inte om oaktsamhet.
Vi lämnade då in de till Victorins guld i Varberg, för att få de återställda. Allt var frid och fröjd tills vi fick tillbaka dem, då var det blankpolerade istället för... borstade! Smeden alltså inte sett att de var borstade inte heller brytt sig om att göra en sökning på modellnumret (som han hade fått i och med att han hade fått äkthetsintygen). Bara en sådan sak som att en smed som inte är helt säker på hur en ring ser ut chansar och polerar bevisar att deras kvalitetssäkring är så gott som obefintlig. (vid senare chefen för Hedbergsbutiker har vi fått reda på att Victorins inte ens får göra reklamationärenden själva, utan att kontakta Hedbergs.)
Detta resulterade att vi fick lämna in dem igen, denna gången skickade Viktorins ringarna till Hedbergs guld (Hedbergs guld äger bland annat Viktorins guld i varberg). Efter att ringarna kom tillbaka från Hedbergs och skulle lämnas ut av Victorins mötes vi av en expedit som inte ens ville titta på ringarna när vi inspekterade dem och konstaerade att de nu var ”borstade”. Det såg dock mer ut som om någon hade dragit ett grovt sandpapper ett par var rumt varje ring. Vid detta tillfälle ville inte expditen ens så på ringarna när vi påpekade deras uteseende och vägrade att hämta ut dem då vi inte godkände arbetet. Vid samma tillfälle passade då på på att fotografera ringarna då det var i så dåligt skick samt gjorde klart för Victorins att vi inte längre var intresserade av att få ringarna åtgärdade utan att vi ville ha pengarna tillbaka, vilket Victorins vägrade då deras butikschef tyckte att ringarna såg bra ut.
Vi lät Victorins förvara dem medans vi kontaktade konsumentvägledningen för råd. Enligt konsumentköpslagen har Hedbergs 2 försök på sig att åtgärda felet, vilket de vid det här tillfället har fått, annars har vi rätt att få pengarna tillbaka.
På konsumentvägledningen fick vi rådet att hämta ut ringarna och gå till en oberoende smed för att få ett utlåtande som vi kunde ha med till allmänna reklamationsnämnden.
När vi nu hämtade ut ringarna så var hade Victorins utan vårt godkännade och tillåtelse borstat om ringarna så att de nu såg fina ut! Detta är något de inte heller erkänner att de har gjort, som tur är fotogtaferade vi ringarna innan den sista bearbetningen de gjorde utan tillåteslse.
Detta är nu ett ärende hos almänna reklamationsnämnden.
En kort sammanfattning av de fel Victorins har gjort på ett ärende!
Försökt återställa ringar utan att ha koll på hur de ska se ut.
Victorins har inte koll på sina egna reklamationsrutiner.
De är inte intresserade av att ens se på ringarnas skick när kunden påekar att de har gjort ett dåligt jobb och ska hämta ut ringarna.
De gör ytterliggare ombearbetningar av ringarna utan att fråga om lov, vilket i sin tur försvårar för kunder att gå till allämna reklamationsnämnden.
Jag rekomnederar ingen att gå till Victorins eller handla i någon annan av hedbergs butiker eller webbshop. Men skulle ni ändå göra det. Se till att fotografera, smyckena vid alla tillfällen och låt dem inte ha era smycken mer än nödvändigt. För då de har smycken inne kan tre saker hända har vi lärt oss:
Är de inte säkra på bad kunden vill ha då chansar dem.
De gör dåliga ombearbetningar
De utför åtgärder de inte har befogenheter att göra och har ingen koll på hur deras reklamations rutiner ser ut.
Med detta hoppas jag bara att jag kan rädda andra från att begå samma missdag som vi har gjort.
PS.
Tro inte på de fina ordet de har på sin hemsida, det är floskler och inget annat.
"...gör vårt yttersta för att du som kund skall trivas hos oss" - www.victorinsguld.se
"Service till varje pris" https://www.hedbergsguld.se/