Jag har besökt Jula varuhusen i många år nu och jag har varit ganska nöjd kund.
Idag på Black Friday märkte jag på deras hemsida att det var halva priset på en produkt som jag är intresserad av, men tyvärr så var den utsåld på webbutiken.
Jag kontrollerade om det fanns någon fysisk butik som hade produkten kvar på lagret och systemet hänvisade mig till en butik på andra sidan av Stockholm, som förmodligen skulle ha en kvar. Jag gick igenom besväret att ringa en kompis och be om att få låna hans bil, fyllde den med bensin... och körde genom otroligt mycket trafik för att komma fram till Jula-varuhuset på andra sidan av Stockholm.
Väl framme så dubbelkollade jag på webbplatsen att produkten var kvar och steg in. Gick fram till en anställd och frågade var jag kan hitta produkten och hon berättade för mig att produkten var slutsåld sedan tidigt på morgonen och att webbsidan uppdaterade inte saldot i alla fall, vilket hade vilselett många kunder, inklusive mig själv. Jag bad om att få prata med deras chef så att jag skulle kunna klaga på tiden och pengarna som jag hade slösat bort på grund felaktiga saldot på webbsidan, men chefen hade förmodligen slutat jobbet kl 15:00 (jag var där klockan 16:00, varuhuset stänger 20:00).
Tog ut mobilen ur fickan och ringde direkt till Julas webbsupport och fick prata med en person som jag förklarade för situationen och det enda jag fick som svar var "ledsen men det händer ibland när personalen inte uppdaterar butikens lagersaldo”. Jag förklarade för honom att personalen hade uppdaterat det sedan tidigt på morgonen men på webbsidan står det fortfarande att det fanns en kvar. Så frågar han mig: ”Vad vill du att vi ska göra åt saken?” (?!?). Då svarar jag ”jag är inte efter något konstigt eller galet, det enda jag vill är att jag får tag på produkten i specifika priset som står på hemsidan". Då svarade han bara ”det finns inga kvar i huvudlagret och det finns helt enkelt inget vi kan göra åt saken. Tyvärr så missade du erbjudandet. Det är något som brukar hända” (!). Jag försökte hålla mig lugn och berättade för honom ”jo, visst kan det hända, med det är inte heller mitt fel att webbplatsen har vilselett mig?” Och hans svar var lika enkelt ”nej, det är inte ditt fel, men det är inte vårt fel heller”.
Hur som helst, han försatte med sin ursla bortförklaringar i 20 minuter innan jag avbröt honom för att fråga ”lyssna, jag har varit en rätt schysst kund för er i många år nu, tycker du att det är värt att förlora mig som kund för en produkt som kostar 370 kr?" och hans fräcka svar var helt enkelt ”Sånt händer".
Sorgligt nog så är det värsta kundsupporten jag har stött på under de senaste åren! Även små lokala butiker bryr sig mer för sina kunder! Skäms på er Jula och hej då!
En mycket prisvärd hobby affär som har det mesta till den seriösa som den mindre kunniga användaren av allt från svetsar till krattor. har ett stort utbud och trevlig personal. Ligger vid torpsköpcentrum så det fins gott om butiker runt omkring om man inte finner det man söker på jula. De har mycket bra information och man känner sig medveten om sina köp.