Min man och jag chockades av ett brev från inkasso häromdagen gällande en städfaktura från Klarabo. Min man flyttade ur lägenheten den 31 januari nu i år för att bo tillsammans med mig och vår 3 månaders son. Jag, min man och min mamma städade ur lägenheten grundligt i hela tre dagar. Vi bokade in besiktning av lägenheten kl 13 den 31:a januari varav två fastighetstekniker kom och inspekterade lägenheten. Under inspektionen pekade de ut att vi behövde torka ur köksluckorna en gång till och att vi behövde ta ut en möbel som... fortfarande stod kvar. (Den hade stått där sedan innan min man flyttade in så vi visste inte om det var vårt ansvar eller inte att ta bort den eller inte) För övrigt fick både jag och min man uppfattningen av att städningen var godkänd, bara vi utförde dessa två uppgifter, och vi frågade om de behövde komma tillbaka och se över lägenheten igen innan vi lämnade in nycklarna, varav de sa att det inte behövdes. Vi nämnde även att det var en del kalk kvar i duschen som vi inte lyckats få bort efter många försök. Vi fick då som svar att vi inte behövde göra nått mer med det och de verkade förstå att det inte gick bort. Glada över att (vad vi trodde) städningen blivit godkänd torkade vi av köksluckorna, tog bort möbeln, kollade lägenheten en sista gång och åkte sedan för att lämna in nycklarna. Sedan hörde vi inget mer från Klarabo så vi pustade ut och var glada över att vårt hårda slit inte varit förgäves... tills den 9 april, då min man fick ett inkassobrev på mejlen, gällande en städfaktura vars utgångsbelopp låg på 6850 kr men nu gått upp till 7075 kr. Chockade ringde vi Klarabo där vi blev runt skickade i en kvart till olika personer som alla inte verkade veta någonting och skickade oss vidare till någon annan. Vi talade även med en av fastighets teknikerna som besiktigat vår lägenhet men hon låtsades inte veta något utan sa att vi skulle prata med en tjej vid namn Lisa på kontoret. Det var dock Lisa som skickat oss vidare till fastighetsteknikern, vars namn är Kiara. Det hela verkade skumt och förvirrande så vi bestämde oss för att åka ner till Klarabos kontor i Bollnäs och försöka reda ut situationen där. På plats pratade vi med Lisa och hon kunde i alla fall dra fram orginalfakturan för oss att se. Den hade skickats någon gång i mitten av februari, men fanns ingenstans att se i vår ände, vare sig på mejl, i postlådan eller via Mina Sidor på Klarabos hemsida. Någon mer information kunde inte Lisa dra fram, utan hon sa att flyttstädningen hade beställts av fastighets teknikerna själva och inte av henne. Hon skulle dock ringa mig när hon fick mer information.
Väl hemma igen bestämde jag mig för att skicka ett mejl och krävde mer specifikation om varför flyttstäd beställts trots att vi städat själva och (vad vi trodde) gått igenom besiktningen. Följande dag fick jag ett svar och även bilder skickade till mig på bristande städning av lägenheten. Denna slutbesiktning hade ägt rum den 5 februari, alltså nästan en hel vecka efter att vi lämnat lägenheten för gott. Det var bland annat bilder på väggarna i duschen där lite kalk fanns kvar (det vi pratat med dem om på plats) lite smuts i ett hörn av hallen, lite fläckar i ett hörn av ett fönster vi putsat och lite smuts på en kontakt. Allt som allt var det inga stora grejer och vi hade lätt hunnit med att fixa dessa själv om fastighets teknikerna hade påpekat detta under besiktningen. Men de nämnde inte ens hälften av allt detta utan gav oss där och då ett leende och fick oss att tro att städningen var godkänd. Det kändes som om de gick helt bakom ryggen på oss och att vi slitit och städat helt i onödan. Hade vi vetat att det här skulle ske hade vi beställt en städfirma direkt istället för att städa själva i den stora mån som vi gjorde. Vi känner oss lurade och som om fastighets teknikerna inte hade en klar dialog med oss. Från bilderna kan vi självklart se att det var lite småsaker kvar att göra och jag tror att anledningen till att vi inte såg dessa saker på plats var för att vi var väldigt trötta efter tre dagars slit med städningen och att vi slutade kolla med "städögon" efter besiktningen eftersom vi verkligen trodde att den blivit godkänd. Att de inte hörde av sig för att åtminstone informera oss om att en städfirma anlitats samt varför direkt efter slutbesikningen den 5:e februari var mycket oprofessionellt. Det känns som sagt som om de gått bakom ryggen på oss och mer eller mindre lurat oss.
Personligen känner vi att vi efter denna händelse helt har tappat förtroendet för Klarabo och vi kommer inte hyra av dem igen.