Länsförsäkringar AB (publ)

Länsförsäkringar AB (publ)

Ring 08-450 99 32 www.lansforsakringar.se
Omdömen totalt
56
Snittbetyg
1.1

Om företaget

Lokala, självständiga länsförsäkringsbolag som samverkar genom ett starkt försäkrings- och utvecklingsbolag, Länsförsäkringar AB. Tillsammans bildar vi Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade försäkringsgrupp.

Skriv ett omdöme

56 omdömen om Länsförsäkringar AB (publ)

Visar 56 omdömen med 1.1 i snittbetyg
Olof Michael L
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

I omgångar försökt komma i kontakt bank för att förstå varför kortet är spärrat. Fortfarande i telefonkö efter 2 timmar....

0
Bli först att gilla detta omdöme!
Stötande innehåll
Välj anledning:
Dela
Fei L
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Rekommenderar inte LF Bank. Har du en skuld på 200k+ kommer du aldrig få lösa den. Trots pengar och underlag på sparande ifrågasätter Banken allt. Även när du vill extra amortera kommer banken att ifrågasätta. Trots att Banken ser att pengarna kommer från månadslönen. Allt för att kunden inte ska lösa lånet. Håll er borta från Länsförsäkringar!

Peter J
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

75% av omdömena ger 1 stjärna. Det speglar ju mycket väl hur jag har blivit bemött. Nu bor jag i Värmland, men missnöjet verkar ju vara spritt i hela landet. Jag har varit kund sedan 2002 med ett bolån, privatkonto, diverse sakförsäkringar och pensionssparande. Försäkringarna på både privat och arbetsbilen tog jag bort efter en brand i dieselvärmaren på arbetsbilen för några år sedan. Man ville endast betala ut ersättning motsvarande en mycket enklare och billigare modell. Och när min kontaktman på banken tog pension... 

0
Bli först att gilla detta omdöme!
Stötande innehåll
Välj anledning:
Dela
Johan P
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Försäkrade min bil (Audi S3) hos LF Göinge. Det var inga problem och jag lade till en massa extra för att ha fullt skydd. Sedan var skadan framme då kommunen hade fräst upp vägbanan varpå famvagnen fick sig en smäll och bilens coil overs gick sönder. Då hävdar LF att nej det där ersätter vi inte, endast originaldelar ersätts. Så nu står man där med en helt värdelös försäkring och från ett helt värdelöst försäkringsbolag. Det går utmärkt att betala premien, men när man behöver hjälp av försäkringen så gäller den inte. Länsförsäkringar....... 

Eric Elis M
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Har varit trogen kund under många år hos Länsförsäkringar Bank. Tyvärr har den fina service jag fick när jag blev kund avtagit och är nu nästan helt borta. Förut fick jag träffa en kunnig och lösningsinriktad banktjänsteman. Nu är det mer säljare som när de väl får mina pengar inte är intresserad av att ha ett samarbete eller ge service mer. Jag har nu valt att byta bank och då visade Länsförsäkringar Bank ytterligare en sida. Efter att ha flyttat nästan allt själv via inloggningen så fanns ett konto kvar med det gigantiska... 

Angeliki A
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Otroligt dåligt bemötande och brist på hjälp från Länsförsäkringar Jag har varit en trogen kund hos Länsförsäkringar i över 15 år och har under den tiden betalat hundratusentals kronor i försäkringspremier för mina bilar. När jag äntligen behövde hjälp efter en allvarlig trafikolycka med en utländsk lastbil i maj, där min älskade veteranbil blev förstörd, blev jag chockerad över det fruktansvärda bemötande jag fått. Min veteranbil, som har ett enormt sentimentalt värde för min familj, blev påkörd och förstörd. Vi har... 

Marie Suzanne P
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Inget trevligt bemötande då jag ville avsluta sparkonto och konto utan kontokort pga av hög årsavgift. Eskilstuna kontoret var inte på humör att hjälpa mig. Fick veta att jag fick vända mig till annan bank om jag skulle avsluta konto hos Läns Försäkringar bank. Som tur är har jag annan bank, Swedbank, på min ort och gick dit för att lösa det hela och de var trevliga och hjälpsamma. Detta får mig att fundera på om jag ska ha kvar mina försäkringar hos Läns Försräkringar om man inte har bättre bemötande och service.

Märta Bianca A
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Under all kritik. Inte fått hjälp trots att det gått en vecka och blivit lovad vid flertalet tillfällen att ni ska ringa samma dag. Blivit runtbollad till olika personer och trots att det gått en vecka har jag fortfarande inte kommit rätt! Rekommenderas verkligen inte! Välj ett annat försäkringsbolag!

Anna Kajsa H
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Fick en påminnelse på posten för betalning av en försäkring jag inte minns att jag tecknat. Så jag ringde Länsförsäkringar och frågade vad det handlar om och det visade sig vara en försäkring de hade tänkt, men glömt, att rekommendera mig. Jag undrar hur många som bara betalar i det läget. Och jag undrar varför tidigare seriösa försäkringsbolag plötsligt använder nätbedragarmetoder.

Murat I
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Jag är besviken på Lönsförsäknikgens jobb eftersom dem slängde ut oss från hotellet men det var länsförsäkningen som hade bockat för oss. Och bara för de var vi ute i 8-10 timmar med en hund och med massa väskor som en hämlös person. Försäkringen pressade oss med att vi skulle slänga halva av våra grejer för att kunna skicka oss hem. Men ingen kan säga vart vår bil är fast att det har gåt 3 dagar mem ändå att det var ni som bärde vår bil till värkataden.

Lette R
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Rekommenderar starkt kurs i professionell utredning och kundbemötande för utredare och för hans chef även där kundbemötande och också ledarskap då du uppvisade extremt dåligt uppträdande i din roll som chef.

0
Bli först att gilla detta omdöme!
Stötande innehåll
Välj anledning:
Dela
Sebastian B
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Ett Års Väntan på Enkla Reparationer: En Varning om Länsförsäkringar och Skrea Bilverkstad Jag har varit kund hos Länsförsäkringar i flera år och trodde att jag kunde lita på deras tjänster. Tyvärr har min senaste upplevelse med dem och deras samarbetspartner, Skrea Bilverkstad, visat sig vara en mardröm. För över ett år sedan rapporterade jag en lackskada på min bil. Trots otaliga samtal och mejl har reparationen fortfarande inte åtgärdats. Länsförsäkringar och Skrea Bilverkstad har skyllt på varandra och kommit med... 

Monika Elisabeth A
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Länsförsäkringars telefonbanken: Lång väntetid för att få prata med ngn som kan hjälpa till med t ex extraamortering. Var ute i mkt god tid om du har bankärenden som måste göras via dem.

Anders Henrik A
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Har försökt få ersättning för skada i ett och ett halvt år. Hela tiden kommer nya anledningar till att inte betala ut ersättning, omväxlande med månadslånga perioder av total tystnad. LF har medgett att jag har rätt till ersättning, men fortsätter i samma stil. En blandning av oengagerat och inkompetent bemötande jag inte trodde var möjligt i Sverige.

Maria jenny birgitta H
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Uselt. Deras autogiro verkar inte uppdateras ordentligt samt att all viktig post ska komma via Kivra, så är inte fallet. Efter att ha varit kund hos Länsförsäkringar i många år på ett flertal olika adresser så funkar autogiro att fungera. Information om detta kommer via posten, ej Kivra som all annan viktigt post från LF. Jag blev uppsagd utan notifikation från Kivra. Jag kommer aldrig mer att använda mig av LF och kan inte rekommendera detta usla försäkringsbolag.

Joakim S
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Tyvärr hjälper dom dig inte. Trotts information man ger till dom hänvisar dom till en adress om klagomål. Skaffa en bättre bank som hjälper dig, och passa då även på om du har försäkringar här att ta allt i samma, med trevligare hjälp. Dom verkar tyvärr inte vilja ha kunder då dom dessutom undrar varför man vill byta till dom från en annan bank om man har en.

Vasileios K
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Their sales people are straight up lying to sell their services. I was told the personal deductible in case of damage is X amount. They forced me to pay Y. Next year, I tried to cancel my subscription and they tricked me by saying that the policy changes and now you'll never have to pay more than X amount. Another problem appeared and they asked Y amount again... Trick me once, shame on you. Trick me twice, shame on me.

Jasmin B
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Stenålders teknik, otroliga byråkratiska procedurer för att tillåta betala 100 euro till en vän i ett annat EU land. Stödjer inte alls betalningar till alla länder omfattade SEPA avtalet. Handläggare som ljuger rakt på olika kundsmöte och som lovar något som banken inte stödjer alls. Undvik! Vem vet vilka andra konstiga saker finns om man undersöker under ytan.

Bjørn I
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Very un serious company. Cases takes waaay to long. 30 days after my parked car was hit im still waiting for it to get to mechanic. (Damage givers info and everything has been provided and his insurance has taken the case. But apparently Länsförsäkringar is still working on the case... This is ridiculous!)

Per Anders Pascal K
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Stödjer genom bojkott av Israelfonder våldtäktsmän, massmördare och terroristers sida. Alltså Hamas sida.

Susanna T
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Otroligt otrevlig och nedlåtande skadereglerare som använder sig av härskartekniker. Vägrar betala full ersättning för veterinärvård när min hund har blivit biten av en annan hund och där skadorna ska gå på den bitande hundens ansvarsförsäkring. Skriver att kostnaderna är för höga i jämförelse med hundens marknadsvärde men kan inte svara på vilket marknadsvärde hunden har. Skriver kvitto för kvitto vilken summa dom ersätter men sen diffar totalsumman ändå med ca 10.000kr och dom svarar inte på vad dom inte ersätter.

Sussanne R
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Teckna inte försäkring i Länsförsäkringar Stockholm. Oseriösa bilverkstäder där man plockar delar på din bil och sätter på gammalt skrot. Dessutom dis kriminerar dom folk. Kastar bilnycklar på kunder och att man ska hålla mun eftersom man är kvinna om det är fel på bilen. Handläggarna okunniga ,otrevliga ch ointressersde. Fem anslutna Bilverkstäder senare och det är fortfarande fel på bilen. Handläggsre som inte svarar etc. Jag.rekommenderar. ingen att ta en försäkring i ett sådant Försäkringsbolag som Länsförsäkringar. Dom vill ha pengar men dom vill inte hjälpa. Fy fn

Soheil D
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Uselt kundbemötande och hantering av ärende. Varit kund i 22 år utan att ha behövt ha så mycket dialog med banken, tills jag ringde och det räckte, inga tydliga svar och dålig bank.

Anna J
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Handläggare Camilla är under all kritik, dåligt bemötande och otrevlig samt gör inget för att lösa situationen där annan part ska betala skälvrisk. Jag fick ringa själv till motparten samt hens försäkringsbolag. Att Länsförsäkringar tar en månad på sig att handlägga när det är en tydligt vad som har hänt och vem som ska betala, är under all kritik men att sen bli bemött dåligt är värre.

Ola Andreas M
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Försöker alltid smita undan sitt ansvar så man måste argumentera för att få hjälp. Fruktansvärt dålig kundservice, samt krånglande hemsida.

Carolina B
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Ta aldrig en försäkring med Länsförsäkringar, du får inte det som du betalar för! Det är mitt råd till potentiella kunder, baserat på vår djupt frustrerande och negativa erfarenhet. Min erfarenhet av Länsförsäkringar har varit en stor besvikelse. För sex veckor sedan stals strålkastaren på min mans bil, och trots att vi har en dyr helförsäkring har vi ännu inte fått någon hjälp. Mekanikern är redo att åtgärda skadan, men försäkringsbolaget hävdar att de har andra prioriteringar. De har varit otrevliga och undvikande i våra... 

Tim Peter C
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Två gånger släppte någon… Två gånger släppte någon kundtjänsttjänsteman inte igenom vår egen pengaöverföring på grund av penningtvättslagen. Vi har en legitim verksamhet och på grund av oförmågan att koppla vårt PayPal-konto till länsförsäkringar, var vi tvungna att skapa ett revolut företagskonto, dit våra PayPal-betalningar går till. Därifrån överför vi pengarna till länsförsäkringar. Pengarna kom till länsförsäkringar den 25 augusti - vi fick en avisering EN VECKA senare! De bad om att få visa alla våra transaktioner... 

Berat B
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Äckliga försöker bara lura och inte ta ansvar Värken på skador eller tjänster de är skyldiga att hjälpa 750 kr på ett grön kort som inte kommit hem på 5 dagar Som jag måste få utskrivet k kontoret 750 kr äcklig Hyllie kontoret Malmö borde ta ansvar de är där för sina kunder men inte för att mjölka sina kunder

Jan-Kristian M
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Vilket jävla katastrofföretag!!! Fick ett brev om höjd effekt på min mc, därför ska premien upp med 50%. Jag har inte höjt effekten. Den är inte heller registrerad med den effekten som bolaget påstår. Varken generalagenten, besiktning eller Transportstyrelsen har yttrat sig om annat. Endast Länsförsäkringar som kommer med ett påstående. När jag ber om underlag för detta så kan dom inte presentera detta utan hänvisar bara tillbaka till brevet de har skickat. Efter mina protester och motargument har dom nu slutat svara och... 

MATTIAS M
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Har vart kund hos de i 4 år men förra året köpte jag beg bil, 2 veckor senare på E14 får jag stenskott på rutan som sabbar rutan mer och sket nästan på mig av rädsla. Det var redan en mindre skada i rutan och rutan var även repig och blästrad som påverkade synfältet samt trafiksäkerheten när ja köpte bilen och var ärlig i hela processen med LF men nej de sket i att hjälpa, de hanterade mitt ärende så himla otroligt dåligt. Slutade med att jag fick betala över 7500 kr för nya rutan. Dum som man är så stannade jag kvar hos... 

GASSAN A
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Dåligt Dåligt Dåligt Jätte dåligt Dom har avslutat min försäkring och jag fick faktura med stor summa från trafik föreningen utan att meddela mig. Extremt dåligt bemötande kundtjänst via telefon. Ångrar att jag valde försäkring hos länsförsäkring efter alla dessa år. Skulle rekommendera att avstå från detta försäkringsbolag.

Dominique-Anthony S
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Har varit grymt nöjd med allt som har med Länsförsäkrignar att göra! Tills för 1 månad sen när jag fick hem ett brev att besvara om penning tvätt pga ett uttag av krypto valuta. Besvarade skriftligt samt även underlag på transaktionen. Fick avslag och det gick inte överklaga och dem avslutade bank engagemanget. Fruktansvärt

Jan Viktor Christoffer L
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Jag har kontaktat Länsförsäkringar i 4 ärenden. Dom har hittat kryphål i samtliga! Allt för att slippa betala. Dessutom har bemötandet varit katastrofalt. I ena fallet skrattade handläggaren när inte försäkringen täckte mitt specialfall. Helt otroligt! Jag flyttar alla försäkringar till Folksam nu. Håll dig borta!

Lars Håkan S
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Komplett värdelös barn/ungdomsförsäkring. Har betalat full premie i 21 år och när det väl behövs så gäller den inte för mitt barns diagnos...trodde jag betalade för nån form av trygghet...nä, komplett usel försäkring!! Välj nåt annat bolag, vilket som helst!!

RAMOS L
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Varning ⛔️ Behöver inte skriva mycket ang mitt ärende men akta er för dagens Länsförsäkring!!!

ADAM G
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Fick bilen uppeldad, handläggaren var oförskämd och anklagade oss. Refererade till lagar felaktig för att vilseleda oss som försäkringstagare. Fick inte ta del av våra egna uppgifter ”pga gdpr”. Handläggaren skrev dessutom om detta på sin privata facebook. Oproffsiga, okunniga och extremt dåligt kundbemötande. Kommer aldrig mer anlita någon gren av Länsförsäkringar. Hoppas ni på Länsförsäkringar Bohuslän får en riktigt dålig jul och ett hemskt nytt år!

OSAMA EL SADEG S G
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

VARNING ⛔️!! Äkta er för de , det är ren bedrägeri jag har båda min hem och bil försäkring hos de , minst sagt att det var en av mina största misstag jag har gjort i mitt liv och allting jag betalde på min helförsäkring och hemförsäkring är som att jag slängande pengarna i sjön. Jag vill varna andra så att ni inte gör samma misstag. Jätte okunniga och otrevliga handläggare och kundtjänst , det verkligen som att de fått utbildning på hur man kan vara otrevlig möt kunder från första börja och innan ens samtalet har hunnit... 

MICHAEL H
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Rekommenderas inte. Pga. Ovilja att reglera skador, dålig service och otrevligt bemötande.

ERIK B
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Extremt oseriöst företag. Trots noga dokumenterad skada med bild på allt inklusive den vållandes körkort vägrar länsförsäkringar lösa ärendet. Den andra parten ångrar sig och påstår att man är oskyldig till skadan helt plötsligt och länsförsäkringar ser sin chans att slippa ersätta självrisken - jag behöver ha en passagerare med mig som kan vittna nästa gång är allt jag får till svar nu. Dessutom, inte ett ljud från länsförsäkringar hörde jag på tre månader trots utlovad återkoppling. Skandal att företag bedrivs på detta sätt. Undvik länsförsäkringar till varje pris.

Zebasthian Balu R
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Akta er för LF Gävleborg Vägrar att ersätta fast du inte är vållande. Våran bil som stod parkerad och blev påkörd av en person som hade LF Gävleborg som bil försäkring. Personen som körde på erkände sitt misstag samt så finns vittnen till händelsen och LF Gävleborg skickade även ut dokument som verifierat att deras kund varit vållande men LF Gävleborg hävdar att skadorna på vår bil kan inte ha uppkommit i samband med påbackningen fast dem fått bilder på bilen både före och efter skade tillfället så dem vägrar att ersätta... 

Peter M
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Hade inbrott i min bil och blev av med verktyg. En hylsnyckelsats och en verktygslåda med diverse handverktyg, samt en Iphone. Det enda jag hade kvitto på var telefonen. Kanske slarvigt av mig men vem spar kvitton på allt man köper? Gjorde ett snabbt överslag och det kostar utan vidare över 10 000:- att återskaffa det som blev stulet. Räknade med att få någonstans mellan 2-3000 i ersättning eftersom jag vet hur hårt de skriver av, men summa summarum blev 0 kr efter självrisk. Fick också frågan varför jag förvarar så "mycket"... 

Slobbe V
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

säger bara Racism och lögner. kommer aldrig mer sätta min fot i denna skitbolag efter haft dem i 30år och betalat över en halv miljon i premie. Där sitter folk och hånar ett barn för att han skadat och att han är andra generationens invandrare. fy på er. Rekommenderar ingen ja INGEN att använda detta bolag

Madelene
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Tecknade barnförsäkring för mitt barn när han föddes. Betalat runt 45000 kr hittills i premier. Nu när han nästan är handikappad vid 16 års åldern av ADHD, Autism och Asperger så får vi NOLL kr i ersättning. De har undantag för nästan ALLA sjukdomar. Gå inte i närheten av länsförsäkringar!!!

Mimmie Linnea S
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Blev riktigt dåligt bemöt av min så kallade kontaktperson i Skåne/Syd på Länsförsäkringar. Han bad mig ringa till någon annan i mitt område och var väldigt otrevlig på telefon fast han tidigare hjälpt mig. Allt var jobbigt, det hela slutade med att jag valde en annan bank och tackade för mig. Tråkigt när man tidigare varit nöjd guldkund! Och ni ska vara dem med högst kundnöjdhet... nej tack!

Gari K
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

*VARNING* Länsförsäkringar Älvsborg är duktiga på att sälja men sämre på leverans, har det visat sig. De anställer unga säljare/ handläggare som knappt är torra bakom öronen för att systematiskt avslå alla krav som du har, om olyckan dessvärre visar sig och är framme. Byggskadehandläggare på Länsförsäkringar Älvsborg hävdar dessutom att erfarna byggnadsarbetare! (den tog nästan priset!) och sakkunniga har fel och att (de) minsann, (Länsförsäkringar Älvsborg) vet bättre och har bättre kunskap än sakkunniga och yrkesmän... 

D
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Minst sagt: Uruselt försäkringsbolag. Jag hade aldrig valt detta bolag. Inget förtroende för dem.Dåligt och minst sagt otåligt och arrogant bemötande utan någon som helst känslighet för kunden. Vid en inträffad och oförutsedd skada kan man åtminstone förvänta sig empatiskt och korrekt bemötande istället för att bli kallad för klantig och misstrodd. Här krävs bevisning på bevisning för saker som inte går att bevisa rimligtvis för en kund. Bolaget skrev fel i sina dokument vad jag sa. Att jag hade avfrostat min frys, vilket... 

Sher A
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Varning för Länsförsäkringar! Jag täckande MC försäkring på deras hemsida då ficka jag helförsäkring ca 5000kr per och efter ca. 10 dagar ändrar Länsförsäkringar den till ca.18000kr er år men när jag sagt upp den då ändrar Länsförsäkringar till 30000kr. Är det inte bedrägeri?

Leif Markus Daniel J
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Ville öppna långsiktigt sparande för att bli ”Silverkund”. Loggade in med Bank-ID - fungerar ej öppna sparande. Ringde LF Bank - nejdå, inte här - du måste in på ett kontor. Funkar med vilket som helst, behöver inte boka tid. Åkte till LF i Partille, där de inte ville veta av mig. Jag kunde möjligen få boka en tid för rådgivning och återkomma. Det skulle dock ta minst en månad, eftersom de har så många andra viktigare kunder att ta hand om först. Vad är detta för pajas-bank?

Daniel E S
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Ett försäkringsbolag som man inte alls känner sig säker med. Bytte från Volvia till Länsförsäkringar för att jag ville ha allt samlat samt att de var lite billigare. Nu förstår jag varför de är billigare. Blev prejad av en lastbil så att bilen gick sönder men ingen hjälp av försäkringsbolaget utan deras definition av olyckor är nog inte överrenstämmande med resten av befolkningens. Om polisen anser att det skett en olycka så tycker man ju att fallet borde vara så men inte länsförsäkringar de skiter i det. Det är tämligen... 

Malin F
Skrev om Länsförsäkringar AB (publ)

Har haft länsförsäkringar i över 10 år på både lägenhet och sommarhus. När jag hade inbrott i lägenheten fick jag inte ut ett öre, trots att jag hade låst och "gjort allt man kan göra" enligt polisen, och enligt deras egna villkor. Motivationen från LF var att "man inte visste VEM som gjort inbrottet"... (vet man någonsin det?). Jag har självklart bytt till ett mer seriöst försäkringsbolag.

Filtrera omdömen