Börjar med det som är bra: Telefonbanken svarar faktiskt och hjälper till med det som är "normalt". Skaplig väntetid dessutom.
Sämre dock:
GALET byråkratiskt. Begärde att göra en överföring från mitt konto hos LF Östgöta till ett konto i Swedbank. Frågor följer med hänvisning till pengatvättslagar och regler, helt okej såklart. Jag visade var pengarna kom ifrån och vad de skulle användas till.
Så fort de såg att det var ett tomtköp så tändes tydligen alla röda lampor hos LF. Det går absolut INTE att bara få göra en... överföring och sköta resten själv. Det ska skickas blanketter med posten fram och tillbaka och lyckades luska ut att det hela ska granskas tre (3) gånger innan det är gjort och den grupp som kan göra själva överföringen sitter tydligen i Helsingborg och måste få papper skickade till sig. Finns inget sätt att göra detta digitalt.
Det ska man som kund dessutom betala 5000kr för.
Helt oacceptabelt för mig så vände mig till Handelsbanken och efter pengatvättfrågorna var utredda så gjordes utbetalningen utan massa krångel och fysiska papper som ska skickas hit och dit. Mindre än 24h totalt hos SHB, LF sa att det är MINST 8 bankdagar för att göra en sån här transaktion. Kostnad hos SHB: 0kr
Byter nu bank till SHB, trots sämre kundservice för det "normala". Men allt passar inte in i det normala och då fungerar inte LF alls för det jag känner är acceptabelt.
Från att ha varit helkund hos LF är nu inte mycket kvar alls.
ISK byttes till Nordnet pga avsaknad av basala funktioner som larm om en aktie går över / under en prisnivå. Känns som grundförutsättning för handel med aktier.
Försäkringsbolag byttes då de vägrade betala ut småpengar för förstörd resa (som vår hemförsäkring innehöll) då min fru ramlade och bröt knäskålen samt ena handleden på vår Norge-semester. "Felet" vi gjorde var att avbryta vår resa och åka till läkare i Sverige istället för på platsen och då finns det tydligen en paragraf som säger att man måste besöka läkare på platsen. Att resan blev förstörd råder det inget tvivel om, men ingen ersättning för förstörd resa om man inte går till lokal läkare. Paragrafryttare även i detta fall.
Och nu banken. De är inte ens speciellt trevliga utan det framstår ganska tydligt att vi som kunder är idioter som bara ska acceptera alla deras önskemål, betala och ta mig tusan vara glada för att vi får vara kunder hos LF.