Jag anlitade Marinas Kontor & Hemservice AB för en flyttstädning.
Efter första besöket var fönster, golv och insidan av skåp helt okej städade. Kök, balkong och ett badrumsskåp hade det slarvats med - saker som mitt otränade öga såg på en gång utan någon djupare undersökning. Jag undrar hur proffs missar så uppenbara saker.
Jag påpekade bristerna och ett nytt besök bokades in.
Efter andra besöket såg jag ingen större skillnad förbättring förutom att badrumsskåpet var rent. Ugnsluckan såg till och med värre ut en... efter första besöket - man hade tydligen försökt rengöra, men stängt luckan blöt så att vatten (eller vad det nu var) hade runnit ner på ugnsluckans glas.
Jag ifrågasatte resultatet och skickade bilder som visade vad som fortfarande inte hade rengjorts och att ugnsluckan till och med såg värre ut än innan. De 5 cm breda lister längs med alla kanter på balkongen var fortfarande mörkgråa av smuts.
Fick svaret att man gjort så gott man kunnat. Det i ugnen inte gick att få bort eftersom det hade bränt fast. Balkongen hade man dammsugit igen. Fönstren på balkongen gick inte att städa på utsidan, eftersom man inte kunde hänga på utsidan.
Samma kväll var jag där och städade. Ugnen gick att få ren med en tvättsvamp och diskmedel. Balkongen dammsögs och den tydligt smutsiga golvlisterna blev vita igen. Utsidan av balkongfönstren gick utan problem att nå med hjälp av ett skaft.
Jag sa efteråt att jag inte tänkte tjafsa om betalningen, men att jag överlag var besviken över deras resultat. Jag påpekade hur lätt det var för mig som amatör att rengöra det som man hade missat och det som man hade sagt inte gick att rengöra.
Marina svarade med frågan om bilderna jag skickade tidigare var gamla, alltså från innan hennes personal var där. Hon sa också att det hade varit "otroligt smutsigt" och att hennes personal hade gjort ett "fantastiskt bra jobb med tanke på hur det såg ut". Marina skrev att hennes personal tog bilder på hur det såg ut innan deras städning och att hon gärna kunde gärna skicka över bilderna till mig.
Jag frågade vad jag skulle tjäna på att skicka gamla bilder när jag sagt att jag inte tänker diskutera priset. Det fick jag inget svar på.
Lägenheten var sliten efter nära 30 års boende utan några större ingrepp från hyresvärden, men jag vet mycket väl att det var långt ifrån "otroligt smutsigt".
Jag bad Marina att skicka över deras bilder, som hon hade erbjudit sig att göra. Fick svaret "Vi skickar inga bilder. Vi håller inte på med sånt."
Trots att jag sagt att jag inte ville inte diskutera priset så drog Marina av ca 10%. Jag sa åt henne igen att inte göra det, men hon gjorde det ändå. Det ser jag som ett litet plus. Jag ser det också som hennes enda erkännande om att jobbet inte var bra utfört.
Slarvigt, inkompetent eller låg känsla för kvalitet. Jag vet inte vilket och jag vet inte vad som är värst. Men de efterföljande oprofessionella och omogna svaren från Marina var nog det värsta. Istället för att ta till sig kritiken och faktiskt inse att man missat uppenbara saker så försökte hon vinkla det till att jag ljög istället.
Jag tänkte lägga mig på 2 i betyg eftersom det som faktiskt hade gjorts var helt okej, men Marinas bemötande sänker det till 1.