“Fel leverans, skadat golv och utebliven ersättning – en misslyckad köpupplevelse”
Vi köpte ett matbord i en ljus nyans men fick fel nyans och fel instruktioner om att inte olja bordet, vilket ledde till att det förstördes. Efter en månads väntan fick vi ett nytt bord, men även det i fel nyans. Vid montering lyfte personalen hastigt den gamla bordsskivan, vilket gjorde att de tunga bordsbenen föll ner och orsakade ett stort hål i golvet. På plats lovade personalen att åtgärda skadan, men efter många samtal och två månaders... väntan med olika handläggare, fick vi till slut besked att vi ansvarar för att skydda golvet och de tänker därför inte ersätta skadan. Resultatet är ett skadat golv och ett bord i fel nyans.
Passa Er för den riktigt oseriösa och oengagerade aktören i Upplands-Väsby! När man pratar om Mio tänker man dyr men bra kvalité och kundfokuserade personal. Detta är myt som har levt bland oss onödigt länge. Köper man en vara och åker därifrån så blir man totalt ignorerad fast man som kund har rättigheter.
Jag köpte en bäddsoffa från Mio i Upplands-Väsby någon gång i september 2017. Mot mina förväntningar och med tanke på priset hade den inte den kvalitén man förväntade sig. Bädd-delen var väldigt hårt och bestod av... en träskiva klädd med en tunn svamp. Jag blev tvungen att köpa den tjockaste madrassen som finns för att kunna sova på den. När man drar ut bädd-delen skapas det också en hård linje mellan soffan och bädden där man inte kan ligga. Jag tänkte att det väl mitt eget fel att jag inte kollade upp soffan ordentligt innan jag köpte den, då får jag skylla mig själv helt enkelt. Jag var inte hemma alla nätter och därför använde den inte varje kväll. Cirka 3-4 månader senare, en kväll när jag skulle bädda märkte jag att bädd-delen inte satt där den skulle och åkte ner över en tunn och small spärr som ligger under. Den kunde alltså gå sönder helt om man la sig på den. Dagen efter läste jag på Mios hemsida om det finns möjlighet att reklamera den, antingen få någon ersättning eller att de lagar den trasiga delen. Jag la en metall kopp under bädden som stöd för att kunna sova på den. Jag gjorde en anmälan på en gång och väntade. Efter några veckor när jag inte hörde något ifrån Mio skrev jag ett mejl och frågade hur det går med ärendet och påpekade att jag behöver soffan för att sova men hela min vikt ligger på en kopp och att den och hela soffan kan gå sänder. Jag fick inget svar då heller. Jag ringde dem flera gånger men fick inte tag på någon. Till slut två månader senare fick jag prata med en snurrig kille som inte visste någonting om någonting. Han bokade en tid för att komma och titta på soffan. Samma dag då de skulle komma ringde en och berättade att de inte kunde komma och var tvungna att boka om. När de väl kom så tog de några bilder och bekräftade att det är fel på konstruktionen. Men killen som var och kollade tyckte att det var konstigt att han behövde ens komma till mig då de hade redan fått bilder från mig. Det tog ytterligare några veckor innan jag fick mejl om att de har varit i kontakt med tillverkaren och som ska skicka den delen som är trasig. Enligt de, skulle den levereras någon gång under vecka 19-20 / 2018. På måndag är det vecka 27 och jag har inte hört ett pip från dem trots att jag skickade mejl igen, både till deras reklamationsavdelning och till deras ”ordinarie” adress och frågade hur det går för någon vecka sedan. Jag har alltså sovit på en trasig bäddsoffa i nästan 6 månader, har haft riktigt med tålamod och har gjort rätt för mig. Detta är inte acceptabelt, dåligt och oförskämt tycker jag! Jag kommer att lämna ärendet hos Allmänna reklamationsnämnd och för min del blir det aldrig Mio igen!