Den inköpta möbeln var dyr och tyget av dålig kvalité. Vill du reklamera förbered dig på en lång process med intyg (i mitt fall fr kemtvätt) på att du talar sanning. Det är samtal, papper och resor fram och åter, det ska klämmas, kännas, fotograferas och ifrågasättas. En reklamation måste ha sin gilla gång, förstås, men personalen måste ge sken av att tro på kunden tills motsatsen har bevisats. Uttalanden som "så här brukar det inte bli när man lämnar in på kemtvätt" eller "det här ser väldigt konstigt ut" "de här ljusa... strecken känner jag igen, de brukar stanna kvar på kläder när man har använt för mycket tvättmedel" (citat kvinna N vid kassan) eller "vi har aldrig sett detta problem hos denna leverantör förut" [egen kommentar: leverantören heter Sits], eller "leverantören vill ha bevis att produkten kemtvättats, de kanske misstänker att kunden t ex har sprutat något rengöringsmedel på den och förstörts därav" (citat man R vid reklamation) osv har givit mig en fadd smak i munnen.
Det lustiga i kråksången var att Mio (i Valbo, Gävle) dessutom hade mage att säga att min upplevelse är ett problem som ligger hos mig (citat R vid reklamation), när jag påtalade att denna reklamationsprocess gjort mig illa till mods. Jag har rätt till en åsikt och istället för att syssla med pajkastning borde de bemöta kritiken på ett moget och professionellt sätt och se det som någonting som kan utveckla servicen. Mannen R var inte heller sen med att påpeka att det var just jag (!) som var otrevlig mot honom när jag var inne i butiken. När jag bad honom specificera varför han tyckte jag var otrevlig kunde han inte ge något svar. Kanske var det för att jag försökte hålla reda på min 16 månaders dotter som sprang omkring i butiken och att jag därmed inte hade tid med nämnvärd ögonkontakt? Jag vet inte, men säger man så? För något otrevligt sa jag definitivt inte till honom.
Jag kommer troligtvis att få nya överdrag till soffan (tack vare kemtvättens intyg), men det känns inte värt det med Mios högst subjektiva värderingar/kommentarer jag har fått utstå. Dessutom, vem vill ha nya överdrag som förmodligen är lika dåliga som de förra?
Fler som reagerat på Mios dåliga kvalité samt bemötande: http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?t=948776