Finn fem fel.
Tyvärr är svaret Netto fem gånger om.
Följande är inte kritik mot de anställda, utan de som ansvarar för personaltäthet och placering av produkter i butikerna.
Att hitta varor är som att surfa på Internet utan sökmotorer, du har ingen aning om var du ska börja leta.
Jag har, som jag tror även andra har, en viss logik när jag handlar.
Jag letar inte efter solskydd bland frukostflingorna.
En annan butik skulle nog ha dem i anslutning till hudvård eller liknande.
Då jag söker efter nudlar, tittar jag bland... pasta, ris, potatismos och dylikt.
Bland rengöringsmedel letar de flesta nog inte.
Om jag vill köpa till exempel ett Wii-spel, hur gör jag då?
De är ju gömda bakom kassörskan precis som andra stöldbegärliga varor, som plastkassar, ska jag be att få se vilka titlar som finns när jag står i kö, eller hur är det tänkt att det ska gå till?
De bakom mig i kön är nog inte så intresserade av att vänta på det.
Jag kan naturligtvis bara låta bli att handla och inse att vissa saker är omöjliga:
• att passa tider med X2000
• att få Swedbank att öppna mer är en kassa under lunchrusningen
• att jobba på Trafikverket utan att vara på Facebook hela dagarna
• att beställa tid på vårdcentralen när man är där, utan att gå hem och ringa till dem
• att få service på Netto
Om Netto väljer att ha samma sorts produkter på flera olika ställen i butiken, kan det underlättas för konsumenterna på minst två olika sätt:
1. man har personal som kan visa var produkterna finns.
Om ni nu inte vill ha personal som är i butiken hela tiden, kan ni ju ha en knapp man trycker på om man vill ha hjälp.
Personal i butiken skulle kanske göra att det inte var så många halvätna godispåsar och uppbrutna förpackningar heller.
2. Man kan sätta en lapp på det ställe där liknande produkter finns.
Till exempel:
Korvarna i veckobladet ligger gömda under äggen.
Mina råd tar jag inte betalt för, ni får dem helt gratis.
Hoppas Netto kan göra en uppryckning och visa sig vara lika bra som andra lågprisbutiker, (Lidl och Willys har en mer logisk varuplacering) men även då det gäller service, bemötande (har dock varit bra, problemet är att det inte finns någon personal förutom personen i kassan, och jag går inte in igen när jag stått i kö för att betala).
Att gå på loppis är i och för sig ett trevligt nöje, men när jag vill handla leverpastej, vill jag handla leverpastej och inte lägga halva söndagen på att leta efter den.
Ni kan ju annars slå mynt av upplevelseindustrin:
Anordna äventyrsresor till Netto:
Hitta sylten och vinn ett presentkort.
En tävling kan ju utlysas på nätet dit man kan skicka bilder på Loch Ness-odjuret, Bigfoot, anställda på Netto och andra varelser som eventuellt finns, men som nästan ingen har sett.
Kommer dock att sakna fläsksvålarna. När jag handlade sista gången på Netto, fanns de på tre ställen, ett ställe för små påsar, två ställen för stora, och nej, de var inte i närheten av varandra.