Jag är mycket nöjd med Niklas som mäklare, jag tog kontakt med honom på rekommendation av en kollega och kan nu varmt rekommendera honom vidare. Proffsig, bra på att informera och återkoppla samt att ge realistiska förväntningar av marknaden inför försäljning.
Vi sålde vårt hus med hjälp av Camilla Frank på Skandiamäklarna i Sollentuna under perioden feb tom maj 2019.
Tyvärr måste jag säga att vi inte hade kunnat bli mer besvikna och felbehandlade än vi blev, vilket gör att vi inte alls kan rekommendera henne eller hennes kontor som bra samarbetspartner inför en försäljning.
Bakomliggande orsaker till detta är flerfaldiga:
1. Camilla var extremt pådrivande med att få till ett avtal med oss och har lång erfarenhet av husförsäljning i Sollentuna. Därför valde vi att byta mäklare... till henne. Objektbeskrivning togs fram och annons på hemnet lades ut. Fina bilder, helt ok objektbeskrivning. Men i samma stund som annons var publicerad så blev Camilla oerhört svårkontaktad. Hon skrev till och med via SMS till min man vid något tillfälle att hon inte önskade ha kontakt med oss via telefonsamtal utan endast via SMS.
2. Camilla var inte proaktiv eller rådgivande trots att vi efterfrågade hennes expertis kring vad vi behövde göra med huset för att optimera inför visningar så att vi kunde uppnå så högt försäljningspris som möjligt. Vi hade meddelat henne att vi hade ett bud med oss från föregående mäklare men på en nivå som vi inte var villiga att sälja till. honm började i stort sett direkt med att bearbeta oss för att vi skulle godta bud som vi ansåg var för lågt istället för att hjälpa oss med vad vi skulle göra med huset för att förbättra möjligheterna inför försäljningen.
3. Camilla arbetar inte med försäljning. Hon faciliterar kontakt med fotograf, skapar objektbeskrivning och lägger ut annons. Sen står hon på visning och delar ut objektbeskrivningar. Sedan tar det i stort sett slut på hennes tjänster. Hon drev inte på budgivningsprocessen vilket innebar att vi tappade budgivare.
4. Vi fick själva komma till henne med förslag och idéer kring hur hon skulle få fler individer till både öppna visningar och privata visningar. Hon hade inga som helst idéer själv på hur det skulle gå till. Vi fick sitta själva och titta på budgivningar av liknande objekt och jaga på henne att kontakta de som förlorade budgivningarna för att erbjuda dem privata visningar. Vi bad henne dessutom att ringa dem och erbjuda detta men hon kommunicerar bara via SMS, vilket är ett väldigt lättavfärdat sätt att kommunicera.
5. När huset välj blev sålt hade varken hon eller hennes administratör någon vettig kontakt med vår bank så att vi kunde få till vettiga slutlikvidavräkningar. Vi satt själva och beräknade på detta, när det ingick i deras tjänst att sköta bankkontakter och hjälpa oss med slutsummor. Det visade sig att vi själva hade mer rätt än de hade trots att de ska vara experter på detta. Det var oerhört stressande och oseriöst.
Försäljningen gick alltså därefter. Vi fick lov att sälja till sist och till ett underpris. I sig har jag inget problem med att vi fick sälja till lägre pris än vi ville, men det som stör mig är att hon varken agerade i vårt intresse eller ens arbetade med sitt eget rykte i åtanke. Det var så extremt dåligt hanterat på alla plan.
Hela den här processen höll på att ta kol på både mig och min man under tiden det pågick. Vi hade ju anlitat någon för att tillvarata våra intressen och driva på en försäljning åt oss eftersom vi inte är experter på detta. Vi förlitade oss på hennes kompetens, säljerfarenhet och driv och hon fullständigt struntade i oss som kund. Bortförklaringar och rättfärdiganden fick vi gott om, men inget engagemang. Vi känner oss helt lurade. Hade hon haft någon form av självkritik så hade hon i alla fall haft den goda smaken att sänka sitt arvode ganska häftigt, men även det blåste hon oss på.
Ska ni sälja i Sollentuna så ska ni anlita Cherry Lindström på Svenska Mäklarhuset. Hon sålde min mammas lägenhet åt henne. Jag har aldrig träffat en mäklare som är så personligt investerad i att hjälpa sina kunder! Hon jobbar proaktivt, skapar sig en kundbank och jobbar med matchning av objekt och köpare så att både säljare och köpare blir nöjda med resultatet. Camilla skulle behöva gå kurs hos Cherry för att lära sig hur man hanterar sina kunder.
Nä fy.... undvik Camilla Frank och hela hennes team på Skandiamäklarna i Sollentuna.