SM Stockholm Bygg AB bytte vindskivor åt oss sommaren 2021. Tyvärr visade sig betydande brister i offert- och avtalshantering, utförande och kundbemötande. Bristerna i utförandet hade enkelt upptäckts vid en egenkontroll.
29/4 fick vi en offert där målning av vindskivor ingick. 27/5 meddelade vi att målning av vindskivor inte ska ingå i offerten. Vi fick en reviderad offert först den 4/7, kvällen innan arbetet skulle påbörjas. Vid samma tillfälle efterfrågades personnummer och fastighetsbeteckning. Uppgifter som SM Bygg... hade haft gott om tid att skaffa tidigare.
Arbetet påbörjades innan avtal hade tecknats.
Offert och avtalet var slarvigt formulerade.
I avtalet fanns en post om 1 400 kr för bortforsling av byggavfall. Detta var inget som vi beställt och jag hade inte blivit tillfrågad. Redan i uppdragsbeskrivningen betonade jag att vi själva skulle ombesörja detta.
Arbetet slutfördes inte helt och hade brister. Bland bristerna kan nämnas: Vid ena gaveln är vindskivorna inte symmetriskt placerade över taknocken, vilket medför att insidan av vindskivorna är mer utsatta för regn. Vindskiveplåtarna var inte skarvade på tre ställen, vid en gavelfot saknas skruv, flera träskruvar är felplacerade och syns underifrån. Vidare fick jag inte överblivet material som jag fakturerats för. Via mail bestred jag fakturan och avsåg att hålla inne 500 kr för arbete och 300 kr för material. SM Stockholm Bygg AB ringde då och hotade att skicka en ny faktura med ett högre belopp om jag bestred fakturan. När jag bestred fakturan hade jag tyvärr inte upptäckt att vindskivorna inte var symmetriskt placerade vid ena gaveln. Detta fel skulle kosta flera tusen att åtgärda.