Innan man tar anställning kan man utvärdera en arbetsgivare genom att följa ett antal punkter. En av punkterna är att prova att vara kund.
"Om det är en arbetsgivare som har en verksamhet där du kan prova att vara kund, exempelvis en butik, en restaurang eller liknande, kan det vara ett bra sätt att se hur det fungerar om du går dit och låtsas vara kund. Eller så skickar du någon annan att ta sig en titt och berätta för dig. Det intryck man får som kund behöver förstås inte vara detsamma som man får som anställd, men om... intrycket är negativt så kan man anta att det heller inte är så trivsamt för personalen."
Långt tillbaka i tiden var jag på intervju och jag blev bemött med ett hånleende gömd bakom en knuten hand. Om det berodde på att jag hade runt 10-15 kg övervikt, vet jag inte, men jag fick med en påse med snacks som jag dumpade i någon papperskorg.
Efter detta har jag systematiskt bojkottat deras produkter (i och med det gått ner min övervikt) i tjugo år samtidigt som min släkt och mina vänner har förstått att jag inte införskaffar OLWs produkter. Vid fester där det erbjuds snacks frågar jag alltid märket och förklarar också mitt syfte med min fråga.
att ett företag inte förstår att även om man är sökande till ett jobb är man också konsument och har möjligheten att rösta med sin plånbok.
Som i företagsekonomin att om något är bra talar man om det för en person och när något är dåligt talar man om det för åtta personer.